Old Spice er ikke særligt sejt at bruge, medmindre du holder af 1970'er-nostalgi og gerne vil dufte som din bedstefar.
Eller sådan var det i hvert fald indtil for nylig. For Old Spice søsatte en supertjekket reklamekampagne, der skulle få gang i salget af body wash - selv om navnet ikke lugtede helt moderne.
Videoerne om Old Spice blev hurtigt virale, det vil sige, at de blev spredt på nettet via sociale medier af brugere, der anbefalede dem til vennerne. Hurtigt havde flere millioner set reklamefilmene på YouTube, og der begyndte at dukke parodier op.
Samtidig steg salget af Old Spice body wash, og ifølge Mashable.com var det med over 100 procent.
Og hvad skal der så til for at blive et hit? Jo, du skal kort fortalt skabe noget, der ikke er set før, og som teknologisk set imponerer. Her er først den originale og stærkt kreative reklamefilm, der er set over 23 millioner gange på YouTube, og herunder følger to glimrende parodier:
Børneprogrammet Sesame Street udnyttede den store opmærksomhed omkring Old Spice til at producere en såkaldt spoof, der parodierer originalen. Ganske godt tænkt og udført:
Også den britiske The Sun har brugt skabelonen fra den originale Old Spice-reklamefilm til at skabe opmærksomhed omkring 40 års jubilæet for avisens side 3-pige, The Suns pendant til Ekstra Bladets side 9-pige. I denne parodi på Old Spice har en afklædt kvinde hovedrollen, og det har nok ikke gjort filmen mindre populær. I skrivende stund er denne video set 1,8 millioner gange på YouTube.