Prisen på at scanne kommunale medarbejderes håndskrifter ind i kommunale mailsystemer løber samlet op i 16 millioner kroner.
Det fremgår af beregninger fra Næstved Kommune, som har samarbejdet med Silkeborg Kommune om at komme frem til beløbet.
Krusedulle-regnskabet er udarbejdet for at få et overblik over prisen, selv om kommunerne stadig ikke ved, om de skal have scannet medarbejdernes underskrifter ind i deres mailklienter, eller om de slipper for at sende indscannede kruseduller i mails til borgere og virksomheder.
Afgørelsen ligger lige nu hos Finansministeriet og i Videnskabsministeriet, som Kommunernes Landsforening (KL) har sendt brev til to gange.
Rykkerbrevene fra KL skyldes, at beløbet på 16 millioner kroner kolliderer med et sparekrav på 105 millioner kroner, som kommunerne skal indhente ved at sende deres post digitalt fra næste år.
Finansministeriet har lovet at kigge og udrede sagen snarest muligt.
Hen til scanneren og tilbage igen
Beløbet på 16 millioner kroner er udregnet af udviklingschef Anders Krabbe Møller fra Næstved Kommune.
Han har medtaget personaleomkostninger til scanning, bearbejdning og lagring af underskrifterne samt indkøb og implementering af et sikkert system til faksimiler (underskrifter, der er indscannet).
Silkeborg Kommune med erfaring i indscanning af underskrifter har i denne sammenhæng bidraget til regnskabet med en oversigt over, hvor lang tid det tager at indscanne og hente en underskrift ind i mail-programmet.
Derudover har udviklingschefen fra den sydsjællandske kommune kigget på indkøbsomkostninger af scannere og løbende omkostninger herunder vedligeholdelse af faksimiler, når eksempelvis medarbejdere fra- eller tiltræder.