I går var den offentlige sektors it-parathed til den helt store eksamen med eDag3-initiativet, hvor stat, regioner og kommuner skulle nå - og næsten nåede - at komme i mål med tre konkrete digitale målsætninger.
Det drejer sig om, at alle offentlige myndigheder fra den 1. november skal kunne tilbyde logon-løsninger med NemID.
Derudover skal alle myndigheder kunne kontaktes og svare via Digital Post (tidligere Dokumentboksen).
Og for det tredje skal alle selvbetjeningsløsninger integreres visuelt i borgerportalen Borger.dk.
"Den digitale taskforce har været i kontakt med mange myndigheder op til den 1. november, og der tegner sig et billede af, at de fleste myndigheder helt eller næsten helt er i mål med de tre målsætninger," skriver Modernisering.dk, som Kommunernes Landsforening (KL), Danske Regioner og Den Digitale Taskforce hos Finansministeriet står bag.
NemID-løsninger bliver ikke klar
På hjemmesiden står der, at det stadig halter med enkelte kommunale NemID-løsninger, hvorimod staten og regionerne har sat små hakker ud for alle deres logon-løsninger.
Konsulent Mathilde Illum Aastrøm fra KL's Center for borgerbetjening og it-politik oplyser til Computerworld, at KMD har meldt ud, at tre løsninger sat op mod NemID ikke er klar - og ikke bliver det.
"Det drejer sig om tre digitale betalingsløsninger, som KMD ikke vil videreudvikle på, da stort set ingen borgere bruger dem mere, og da løsningerne bliver erstattet af nye løsninger," siger Mathilde Illum Aastrøm.
Mere konkret drejer det sig om "Borgerkonto", "Betalingsservice" og Betal din kommune", der alle er blevet overhalet af netbank-løsninger, hvor borgerne foretrækker at betale i stedet.
Posten kommer ud - i løbet af ugen
Også i Digital Post er der lidt knas i forhold til tidsplanen.
24 kommuner i gul status
"110 ud af 113 myndigheder er klar til at sende breve ud via den digitale post løsning. De sidste tre myndigheder mangler hver at få tilsluttet et yderligere fag-system til den digitale postløsning," skriver Modernisering.dk på sin hjemmeside.
Samtidig er det ikke lykkedes alle myndigheder at blive kontaktbare, står der på hjemmesiden.
Alle kommuner kan dog kontaktes, men der er også lidt bøvl med deres mail-opsætninger, så sagsbehandlere kan svare borgerne på en nem og sikker måde.
"Status lige nu er, at 24 kommuner er gule, og 74 er grønne," siger hun og forklarer, at grøn betyder "helt i mål".
Gul refererer derimod til, at kommunen er på Digital Post og kan afsende masseforsendelser/breve til borgerne, men mangler stadig at kunne svare på en henvendelse.
"Jeg regner med at det hurtigt er løst, hvilket vil sige inden for en uges tid," fortæller Mathilde Illum Aastrøm til Computerworld.
Visuelle problemer på Borger.dk
Det sidste delmål, at integrere alle selvbetjeningsløsninger visuelt på Borger.dk, er også kun næsten lykkedes helt.
For leverandørerne CSC og KMD er bagud med deres tilretninger.
"Løsningerne findes på Borger.dk, men de er bare ikke visuelt lækre endnu," lyder det fra Mathilde Illum Aastrøm.
Hun forklarer, at kommunerne ikke kan gøre så meget, men de må bare vente på de to offentlige it-giganter, som forventes at være på plads med "meget snart."