Bærbare computere bliver mere og mere almindelige i danske virksomheder, hvor mange helt har droppet de stationære pc'er til fordel for de mobile. De bærbare fylder mindre, bruger mindre strøm, og medarbejderen kan tage computeren med hjem om aftenen.
Det er smart. Men de små computere kan også være sundhedsskadelige, hvis de ikke bliver brugt på den rette måde. Blandt andet kræver arbejdsmiljøloven, at den bærbare skal tilsluttes et eksternt tastatur og mus, hvis medarbejderen benytter den mere end to timer dagligt.
Fylder ikke meget
Hos Arbejdstilsynet (AT) fortæller tilsynschef Mette Thidemann, at forkert arbejde med bærbar computer ikke er noget, der fylder ret meget, når Arbejdstilsynet kommer på besøg i danske virksomheder.
"Vi ser ikke specifikt efter, om folk sidder med bærbare pc'er eller stationære pc'er. Vi ser overordnet på, hvordan arbejdspladsen er indrettet. Og det er meget lang tid siden, at vi har set noget, som gav os anledning til at reagere på det," siger hun.
Faktisk mener hun, at virksomhederne igennem årene er blevet bedre til at sørge for, at forholdene omkring skærmarbejde er i orden.
"Vores opfattelse er, at virksomhederne er blevet bedre og generelt har større fokus på, at medarbejderne sidder ordentligt," siger hun.
Ved ikke alt
Mette Thidemann fortæller, at Arbejdstilsynet i enkelte tilfælde kan give en mundtlig vejledning på stedet, hvis den tilsynsførende ser en medarbejder, der sidder forkert. Det sker dog kun sjældent.
"Virksomhederne er generelt ret gode til at stille de nødvendige redskaber til rådighed, og de steder vi fører tilsyn, lader det også til, at medarbejderne er gode til at bruge dem," siger hun.
Hun erkender dog, at Arbejdstilsynet jo ikke ved alt.
"Selv om virksomhederne stiller redskaberne til rådighed, ved vi jo ikke, om medarbejderne bruger dem, når de er uden for arbejdspladsen. Desuden er det jo ikke alle arbejdspladser, vi når at besøge," siger hun.