Se Computerworlds store lønstatistik for den danske it-branche 2010.
Hvis du mangler efteruddannelse, er det ikke kun et problem, du kan skyde over på din arbejdsgiver.
Du skal også selv arbejde for at opsøge mulighederne.
"Når vi spørger vores medlemmer, anser de efteruddannelse for noget meget, meget vigtigt for deres forsatte udvikling og for at fastholde deres markedsværdi," siger Michael Tøttrup, der er ledelseskonsulent i Prosa.
Medarbejderne bliver dog også ramt af virkeligheden.
De er loyale over for deres arbejdsgiver og de projekter, de sidder med, og derfor er de heller ikke altid ihærdige nok med at opsøge mulighederne.
"Det vigtigste er at komme ud over de barrierer, der er, at komme ud over den umiddelbare indskydelse, der kan være om at holde sig lidt tilbage. Så sørg for, at det kommer helt frem på lystavlen og er noget, som du forholder dig aktivt til," siger Michael Tøttrup.
Stoppes i det nære miljø
De problemer findes også blandt Samdata/HK's medlemmer.
Thomas Bisballe Jensen, der formand for uddannelsesudvalget, forklarer, at det tit er ude i de enkelte afdelinger i virksomhederne, at problemerne opstår.
"Vi oplever ofte, at initiativet bliver stoppet i det nære miljø. For eksempel er der en, der gerne vil på kursus, men kollegerne eller lederen bryder sig ikke om det, fordi der er travlt, og så bliver det ikke til noget," siger han.
For at afhjælpe det, mener Thomas Bisballe Jensen, at de ansatte og ledere skal sørge for at være mere fleksible over for hinanden, så den enkelte medarbejder ikke føler, at det er et problem at tage af sted.
Du skal snakke virksomhedens sag
Hvis du har et kursus i kikkerten, som du mener, er det helt rigtige for dig, er det vigtigt, at du kan argumentere for din sag. I den forbindelse er det også vigtigt, at du ikke kun fokuserer på, hvad du selv får ud af det.
"Du skal kunne forklare, hvorfor virksomheden får noget ud af det. Er det for eksempel en certificering, er outputtet jo ret håndgribeligt, så der skal du kunne forklare, hvorfor det er vigtigt, at du får viden om det her system eller den her teknologi," fortæller Michael Tøttrup.
Er det derimod for eksempel en diplom- eller masteruddannelse, du er på udkig efter, skal du have de mere langsigtede briller på.
"Der skal du kunne argumentere på strategisk niveau. Hvor skal virksomheden bevæge sig hen? Hvilken type kunder skal, den leve af i fremtiden? Det, du altid skal have i fokus, er den værdiskabelse, der kan komme ud af det," siger Michael Tøttrup. 
Læs også:
Computerworlds store lønstatistik for den danske it-branche 2010.
Sådan får du som nyuddannet fingre i et nyt job.
Disse danske it-job er truet på livet
Den danske kodekarl er snart helt passé
Leder: Nu er der sceneskift for de it-professionelle.