Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. december 2006.
Henrik Thomsen er blevet chef for Dell i Norden og Benelux.
Endnu en dansker er at finde blandt topposterne på den internationale it-scene. 50-årige Henrik Thomsen er blevet forfremmet til øverste chef for Dell i region Norden og Benelux, der i alt dækker syv lande. Han rykker op fra en post som vice president for Home & Small Business, hvor han primært arbejdede med salget til private og små virksomheder i Norden og Central- og Sydeuropa. Det foregik på Dellsk vis over nettet og telefonen, mens han også skal styre en mere traditionel salgsorganisation, der betjener storkunderne.
Men hvad mere kan der gøres hos et firma, der allerede sidder tungt på den globale førsteplads i salg af it-udstyr?
- Udfordringen bliver fortsat at vokse med en forretning, der i mange lande har en stor markedsandel i forvejen. Vi bliver nødt til at bevæge os ind på områder, hvor vi ikke har haft så meget salg før. Blandt andet skal vi have mere turbo på solutions-området, altså på at sælge hele it-løsninger. Samlede printløsninger og hele imaging-området skal vi også gøre mere ved, vurderer Henrik Thomsen.
Selvom landene i hans region minder en hel del om hinanden - det var derfor, de blev lagt i samme region ved den nye inddeling - er der forskelle.
- Nogle lande har vi bedre fat i end andre, og det hænger typisk sammen med, hvor længe vi har været i de enkelte lande. Holland er nok der, vi har bedst fat, mens vi i Finland, hvor vi ikke har været så længe, ikke er på samme niveau. Der har vi ikke haft salget til private og små virksomheder til at skabe awareness om Dell. Men Finland er på den anden side det land, hvor vi vokser hurtigst nu, siger Henrik Thomsen.
Med et Dell-logo på visitkortet siden 1998 kender Henrik Thomsen en del til de markeder, han nu har fået ansvaret for, fra tidligere job i firmaet. Men opgaverne før han blev regionschef bragte ham længere væk fra Danmark.
- Det var mere eksotiske lande, jeg opererede i før - for eksempel var jeg med til at sætte call-centre op i Marokko, Slovakiet og Indien. Ikke fordi de køber mange Dell-computere i de lande, men fordi de taler engelsk, tysk og fransk. Så fra Marokko kan vi bygge ind til Europa og betjene de franske kunder, mens inderne kan betjene englændere og amerikanere, forklarer Henrik Thomsen.
Selvom han vil have omtrent lige så mange rejsedage i det nye job som før, kan han glæde sig over, at det bliver kortere ture fremover.
- København er jo dejligt placeret midt i regionen. Så nu vil jeg kunne nå hjem til aftenkaffen. Hvis jeg altså drak kaffe - men så kan jeg nå at tage en kold aftenpilsner, smiler Henrik Thomsen.
Computerworld taler med en person, der er er rykket videre i karrieren, for at høre mere om jobskiftet. I denne uge er det Henrik Thomsen, der er blevet øverste chef for Dell i region Norden og Benelux.
OriginalModTime: 14-12-2006 12:50:07