Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. december 2006.
Innovation er kreative tanker omsat til succesfuld forretning. Det er let at formulere. Det svære er at sætte innovationen på formel, så man undgår innovation uden handling.
Der er sket et skift i den offentlige debat om betydningen af innovation.
Diskussionen handlede i lang tid om, hvor vigtig innovation er for virksomhedernes vækst og fremtidens velfærd - og om brugerdreven innovation er finere end teknologisk innovation. Nu er vi heldigvis begyndt at forholde os kritisk til, hvad der virker, og hvilke barrierer vi fortsat mangler at få brudt ned.
I EDB Gruppen har vi brugt megen energi på at sætte innovationen på formel, for vores kunder har en berettiget forventning om at møde innovative løsninger fra os. Vi har fundet ud af, at for at holde innovationsgryden i kog, så er der tre ingredienser, som er altafgørende: Kreativitet, forretningssans og handlekraft.
Kreativiteten handler om at få de gode ideer - men det handler i lige så høj grad om at kunne formidle dem, så de spredes og forankres i organisationen.
Forretningssans handler for os om, at man kan se forretningsmulighederne for en given nyskabelse - og ikke mindst forstå i hvilken retning, markedstendenserne peger.
Handlekraft drejer sig om, at organisationen i virksomheden skal være gearet til at kunne og turde handle i rette tid.
Disse tre begreber udgør fundamenter for innovation i vores virksomhed, og i det daglige kalder vi det innovationstrekanten.
For at kunne bruge trekanten i praksis og dermed skabe resultater er det imidlertid vigtigt at erkende, at kunsten ikke er, at alle medarbejdere skal kunne bidrage til alle dele af trekanten. Det vigtige er at sammensætte hold, der sammen fylder trekanten ud.
Desuden skal der være en rimelig balance mellem de tre hjørner - for hvis et hjørne får overvægt, "vælter" trekanten. Og endelig skal der fagligt set være overlap, men specialer skal også være repræsenteret. Vores erfaring viser, at kompetencemæssigt skal medarbejderne derfor være generalister med udvalgte specialeområder.
Hvis ikke man finder den rette balance, så er det let at havne i nogle af de klassiske faldgruber, der er forbundet med en innovationsproces. Innovation er i sagens natur defineret som nyskabelse.
Men det er ikke alt nyt, som også opfattes som kreativt. Derfor er det vores erfaring, at uden et ordentligt stænk kreativitet, så bliver processen bare et almindeligt bidrag til den daglige forretning.
Det samme gælder, hvis man ikke handler. Innovation uden handling er lig med at producere ideer til skuffen. Og endelig er innovation uden forretning det samme som udvikling uden mål. Ideer produceret til skuffen og udvikling uden mål er rene omkostninger.
Vi tror på, at vi har fundet en ramme, som andre virksomheder med fordel kan bruge.
Hvordan man fylder rammen ud, handler selvfølgelig om den enkelte virksomheds kultur og ressourcer. Det handler om, man - som vi - lader medarbejderne udkæmpe innovationsslag for at finde de bedste ideer, og om man har en politik om at give ideerne og deres bagmænd i innovationsteamet fra sig, når de nye projekter skal forankres ude i organisationen. Det vigtige er, at gå struktureret til opgaven.
God vækst!
Kenny Munck er innovationsdirektør i EDB Gruppen.
OriginalModTime: 07-12-2006 14:44:21