Stress, et problem man kan gøre noget ved

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. oktober 2006.


I modsætning til forkølelse kan stress forebygges ved hjælp af god ledelse.

Især to sygdomme præger arbejdspladserne. Det drejer sig om det umage par: Stress og forkølelse. Efterårsvejret får nogle medarbejdere til at søge hjem under dynen, mens mange opgaver og mangel på arbejdskraft får nogle medarbejdere til at bukke under med stress. Begge sygdomme er generende - både for den enkelte og for arbejdspladsen - men derefter hører ligheden også op. Blandt forskellene er, at mens stress kan have langt alvorligere konsekvenser end forkølelse, så har stress den fordel, at god ledelse kan være med til at forebygge og behandle stress.
I traditionelle job skyldes stress ofte et højt arbejdstempo kombineret med fravær af indflydelse. Det er til gengæld sjældnere tilfældet med medarbejdere i videnintensive job. Videnarbejderen har ofte udviklende opgaver, er entusiastiske og engagerede og kan klare stort pres, fordi de oplever at have indflydelse og samtidig opfatter arbejdet som udfordrende og sjovt. Men når presset bliver for stort eller langvarigt, oplever også de stress.

Stress giver sig udslag i en række psykiske og fysiske symptomer. De er selvfølgelig et problem for medarbejderen, men i høj grad også for arbejdspladsen. Dels fordi en ordentlig arbejdsplads tager ansvar for sit arbejdsmiljø men også fordi stressede medarbejdere fungerer dårligere. En stresset medarbejder får ikke noget fra hånden og en sygemelding ender med at videresende opgaver til travle kolleger. Dertil kommer mindre arbejdsglæde, dårligere løsninger og deraf dårligere resultater på bundlinjen. Der er altså klare incitamenter til at tage stress alvorligt. Og der er faktisk noget at gøre - for virksomheden og for den enkelte.
Det, som virksomheden kan gøre, er at skabe en åbenhed omkring stress. Blandt andet ved at italesætte stress, så man medvirker til at skabe løsninger. Det er nemt at forstærke et stress-problem, fordi alle taler om, "hvor stressede de er". God ledelse er at skabe et arbejdsmiljø, hvor man ikke "tuder sammen", men taler sammen. Problemer løses gennem, at ledelsen skaber rammer for den enkeltes tilgang til og planlægning af arbejdet gennem definerede krav og rammer for den enkeltes jobfunktion, prioritering af opgaver og gennem at producere mening med opgaverne. Et miljø præget af humor og uhøjtidelig omgangstone giver desuden den enkelte mulighed for sparring med andre, så der skabes luft til problemløsning.

En anden vigtig faktor er, at ledelsen finder nye måder at give positiv feedback på. Videnvirksomheder er traditionelt gode til at belønne dygtige medarbejdere med nye udfordrende opgaver. Det kan være uhensigtsmæssigt, hvis medarbejderen i øvrigt er plaget af mange arbejdsopgaver. Det, der blev givet som ros ("du er god, derfor får du de svære opgaver"), opleves som ris i form af øget stressbelastning. Virksomhederne har også et ansvar for, at deres medarbejdere ikke arbejder sig ihjel. Man kan godt arbejde i ekstreme mængder i tre måneder, ikke i tre år! Ledelsen har ansvar for at tilrettelægge arbejdet således, at arbejdstunge perioder veksler med mindre arbejdstunge perioder, ligesom der skal være plads til, at medarbejderen får fri. En medarbejder, der arbejder begejstret og effektivt i kortere perioder ad gangen, er bedre end en, der knokler hele tiden, men som ender udbrændt uden evnen til at tænke kreativt og håndtere udfordringer.

Den enkelte har selvfølgelig også et ansvar for at tage vare på sig selv. Men arbejdspladsen har ansvaret for at skabe rammerne for at den enkelte kan passe på sig selv. Det kræver såvel kollektive som individuelle hensyn, for stress rammer individer forskelligt.
Er man forkølet, er det noget at gøre for den enkelte - nemlig at smutte hjem til sofaen og kamilleteen. Arbejdspladsen står imidlertid uden redskaber. Omvendt står det til med stress. Her kan virksomheden faktisk gøre noget - god ledelse er at gøre det.

Lars Goldschmidt er administrerende direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører - FRI.

OriginalModTime: 26-10-2006 16:16:59




IT-JOB

Udviklings- og Forenklingsstyrelsen

Business Analyst med flair for test

Netcompany A/S

Software Developer

Gehl Architects ApS

IT Supporter
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere