Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. september 2006.
Sælg hvad du siger
Amerikanske JyvePro er en betalingsløsning, der gør det muligt at fakturere og gennemføre en betaling baseret på den tid, man taler via den gratis og verdensomspændende IP-telefoniløsning Skype. En mulig forretningskickstarter for mange serviceydelser. JyvePro er en software-plug-in, der bygges oven på Skype. Når softwaren er installeret, kan der laves en betalingsløsning via Click&Buy, der blandt andet håndterer iTunes europæiske forretning.
jyvepro.com
Når 68'erne finder hinanden
Nyt website for de +50 årige med masser af plads til reklamefolkene, der har svært ved at nå den grånende generation på nettet. Eons er et socialt netværk og en portal for 68'erne, som opfordrer dem til at fejre livet, få gjort ting, lære nyt og netværke med andre, der er ældre end 50 år. TV Charlie på nettet, med andre ord. Eons er skabt af Jeff Taylor, som også skabte Monster.com, jobsitet med monstersucces. Eons er meget fokuseret på at realisere mål. For eksempel kan medlemmerne opstille 10 mål, de vil nå, før de bliver 100. Indtil videre har flere end 7.000 opstillet 50.000 mål - blandt andet skuespillerinden Jane Seymour. Dermed giver sitet også indsigt i, hvad ældre interesserer for. Desuden tilbyder Eons en proprietær søgemaskine - cRANKy - som bliver markedsført som verdens første aldersorienterede søgemaskine. De 10 mest søgte emner på cRANKy er livsstil, våben, ældrejob, havearbejde og sudoku. Annoncørerne? De vælter ind. Lokale sprogversioner af Eons med tilpasset indhold ser ud som en vinderide.
eons.com
Hotel tilbyder kontor
på dagsbasis
The Hoxton Hotel slog for-
nylig dørene op i et smart kvarter i Londons East End. Ud over at tilbyde værelser til overnatning, så tilbyder Hoxton Hotel også kontorarbjedspladser på dagsbasis, så forbipasserende så at sige kan leje et kontor til at arbejde i mellem møder. Hvert kontor har et skrivebord, gratis trådløs internet, telefon og eget toilet. Kontorene kan lejes mellem 10.00 og 16.00 for knapt 210 kroner. Hoxton tænker også innovativt på andre områder. Hotellet har overtaget Easy Jet-princippet, om at jo tidligere booking desto billigere priser.
hoxtonhotels.com
Den omvendte auktionsplads
zeeDive er en omvendt auktionsplads. Jo længere man venter, jo mere sparer man. Priserne falder med tiden. Ligesom eBay formidler zeeDive auktioner mellem købere og sælgere, og udstiller alle mulige produkter. Hvis en shopper ser noget, han eller hun gerne vil have, så er der to måder at få fat i det på. De kan klikke på en "Catch it now"-knap og købe varen til den pris, den har nu, eller lægge den pris ind, som de er villig til at betale. Nogle auktioner har et højt tempo og er kun på auktion i få timer, andre falder over længere tid. Prisfaldet er visualiseret ganske dramatisk på auktionspladsen - man kan i nogle tilfælde se prisen falde sekund for sekund, som på en aktiebørs. Man kalder denne type auktioner for "hollandske auktioner" og de har været brugt til at sælge alt fra tulipaner til amerikanske statsobligationer, men det er ret nyt som salgsværktøj online. ZeeDive findes for øjeblikket kun som begrænset privat betaversion (kun for inviterede), men den bliver åbnet for offentligheden i november.
zeedive.com
Køb CO2-udslip via SMS
CO2-udslip, der svarer til at bruge tørrertumbleren i to måneder, flyve en tur fra London til Berlin eller spise 16 måltider på en restaurant, kan købes via en sms-besked til britiske World Land Trust. For en pris på 16,57 kroner eller 1,50 britiske pund køber man ny regnskov via fondens Carbon Balanced Programme, der svarer til omdannelsen af CO2 til ny frisk ilt i planetens lunger. Formålet er at gøre det nemt at handle rigtigt.
carbonbalanced.org
Teleselskab åbner i Second Life
Jamen, avatarer har også brug for telefoner. Canadiske Telus er det første teleselskab, som åbner butik i den virtuelle verden Second Life, som oplever et kolossalt boom. Hotelkæden Aloft Hotel og tøjkæden American Apparel har allerede etableret sig i Second Life, ligesom Toyota, der netop har gennemført en brandingkampagne i Second Life for sin trendy Scion model - Toyota forærer en række biler til udvalgte Second Life borgere mod at få deres tilbagemelding på, hvordan den virtuelle køreoplevelse tager sig ud. Det er Telus' marketingsdirektør Sparkle Dale, der har taget initiativet til at etablere teleselskabet i Second Life. Formålet er at udvide selskabets brand fra den fysiske til den virtuelle verden, hvis indbyggertal vokser eksplosivt for tiden. Telus tilbyder avatarerne at købe telefoner, der er modellerede efter rigtige Samsung og Motorola mobiltelefoner. Telefonerne vil via Skype og andre voice over IP-systemer kunne forbinde avatarerne med telefoner og mennesker i den virkelige verden, hvilket åbner helt nye dimensioner. Telefonerne koster et par hundrede Linden-dDollar stykket, hvilket svarer til nogle få rigtige dollars.
telus.ca og secondlife.com
OriginalModTime: 08-09-2006 10:06:07