Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. august 2006.
Ledelsens evne til at håndtere interaktionen mellem kultur og teknologi er afgørende for at skabe en succesfuld samarbejdskultur.
I en ikke al for fjern fremtid vil virksomheders succes eller fiasko afhænge af medarbejdernes evner til og muligheder for at samarbejde på tværs af tidszoner og værdikæder om nye ideer, der stadig hurtigere kan bringe deres firma to skridt foran konkurrenterne.
Afhængig af hvilke analytikere man spørger, varierer tidspunktet fra få til mere end ti år frem i tiden - men retningen er de færreste uenige om. Og en ny undersøgelse fra det britiske analysehus Frost & Sullivan bekræfter billedet af en global samarbejdskultur i markant fremgang.
Ni ud af ti adspurgte anser indsatsen for at øge samarbejdet som særdeles frugtbar og mener desuden, at samarbejde ved hjælp af it giver dem en personlig konkurrencemæssig fordel, blandt andet fordi de bliver holdt informeret og dermed bedre er i stand til at udnytte nye muligheder.
Ti ud af elleve medarbejdere foretrækker at arbejde i teams og af dem arbejder tre ud af fire gerne hjemmefra og fem ud af seks mener, at telefon- og webkonferencer er et godt alternativ til rejser.
To ud af tre deltagere i undersøgelsen værdsætter, at folk kan få fat i dem uafhængig af geografi, men ikke hele tiden understreger ni ud af ti. Det tolker undersøgelsen som én af årsagerne til, at tre ud af fire foretrækker at kommunikere via e-mail frem for telefonen.
"Meeting Around the World: The Impact of Collaboration on Business Performance" er betalt af de to amerikanske it-giganter softwarehuset Microsoft og teleselskabet Verizon Business. Formålet med at henvende sig til 2000 virksomheder i alle størrelser fra Asien, Europa og USA har været at skabe et samarbejdsindeks, der kan måle betydningen af en teknologisk baseret kommunikationskultur.
Undersøgelsen blev lavet i marts og endte med svar fra 946 beslutningstagere i virksomheder på de tre kontinenter. Ingen danske virksomheder deltog, men telekoncernen Verizon Business danske direktør Frank Enevoldsen understreger, at det ikke har en afgørende betydning for hans anvendelse af materialet.
- Undersøgelsen er en inspiration for vores kunder, der får mulighed for at se, hvorfor et MPLS-netværk med prioriteret trafik er en fordel frem for en leased line, siger Frank Enevoldsen. Og for ham og Verizone Business er det den voksende interesse for investeringer i såkaldte Multiprotocol Label Switching netværk (MPLS) eller intelligente netværk, der gør det nemmere at styre trafikken i netværket og udnytte mulighederne for kommunikation og dermed samarbejde optimalt.
De seneste års hårde konkurrence på telemarkedet har gjort blandt andet MPLS-netværk langt billigere sammen med række andre avancerede datatrafik-services, der gør samarbejde ved hjælp af it langt nemmere og billigere end tidligere. Det har givet Frank Enevoldsen og hans netværkskolleger i verdens rige lande adgang til direktionslokalerne for at fortælle om de nu realistiske strategiske muligheder for samarbejde på tværs af tidszoner, værdikæder og andre fysiske og kommercielle barrierer.
Med undersøgelsen fra Frost & Sullivan har de fået et par ekstra gode argumenter for investeringen i it, der understøtter samarbejde. Undersøgelsen viser, at samarbejde ved hjælp af it påvirker indtjeningen med 29 procent og væksten i salget med 27 procent, det er mere end virksomheders strategi, der påvirker de samme områder med henholdsvis 17 og 22 procent.
- Om det er teknologien eller behovet for samarbejde, der er kommet først, er jo et interessant spørgsmål. Men vi kan også se, at selv om topledere har både en forretningsmæssig og teknologisk tilgang til beslutningerne om samarbejde, så skal de også have en kulturdimension eller HR-dimension om du vil for at få samarbejdet til at fungere, siger Verizon Business' danske direktør.
Men "Meetings Around the World: The Impact of Collaboration on Business Performance" understreger dog også en række regionale forskelle i samarbejdskulturen. Amerikanere foretrækker i højere grad end andre at arbejde alene og vil hellere sende en e-mail frem for at ringe eller lægge en voicemail-besked.
De føler sig også mere trygge ved at bruge video- og webkonference sammenlignet med de adspurgte fra de to andre regioner. Samtidig har amerikanerne en tendens til i højere grad at multitaske, når de deltager i telefonmøder.
Europæerne er den gruppe, der trives bedst med teamarbejde og foretrækker også at interagere direkte med andre. I Europa anses det som direkte uansvarligt ikke at tage telefonen, og europæerne foretrækker at få folk til at ringe tilbage i stedet for at lægge en voicemail.
- Undersøgelsen viser, at samarbejde kan have positiv indvirkning på hver enkelt af de gyldne standarder for virksomheders succes - rentabilitet, indtjeningsforøgelse og salgsvækst. Disse er bestemmende for en virksomheds overordnende ydeevne, siger Jaclyn Kostner.
Hun er ph.d., forfatter til bøgerne "Virtual Leadership: Secrets from the Round Table for the Multi-Site Manager" samt "Bionic eTeamwork." Jaclyn Kostner er ekspert i, hvordan virtuelt samarbejde påvirker virksomheders ydeevne og står bag konsulentfirmaet Bridge the Distance International.
- I alle tilfælde vil det være de virksomheder, der samarbejder bedst, som klarer sig bedst. De, der samarbejder mindre, yder også mindre. Så enkelt er det, siger Jaclyn Kostner i en kommentar til undersøgelsen.
OriginalModTime: 24-08-2006 14:57:54