Brug lovgivning til digitalisering

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. august 2006.


Centrale initiativer som eFaktura, NemKonto og den digitale signatur tilskrives stor betydning af de offentlige it-chefer.

En tættere kobling til og anvendelse af lovgivning som drivkraft i digitaliseringen bør anvendes oftere, end hidtil. Den konklusion drager Rambøll Management og Dansk IT i forbindelse med offentliggørelsen af årets udgave af "IT i praksis".
- Årets undersøgelse viser, at centrale obligatoriske initiativer som eFaktura, NemKonto og den digitale signatur alle tilskrives stor betydning for digitaliseringen, siger underdirektør Ejvind Jørgensen fra Rambøll Management, som er ansvarlig for "IT i praksis". Og heller ikke Dansk IT's direktør, Tony Franke, mener, man bør udelukke en øget brug af tvang som drivkraft i digitaliseringen.
- Fælles for de digitaliseringsfremmere, der scorer højest, er, at de er blevet realiseret gennem lovgivning. Men indsatsen fra Den Digitale Taskforce og initiativer for standarder af processer og data betragtes også som helt afgørende for at facilitere og understøtte den nationale governance- og arkitekturindsats, siger Ejvind Jørgensen.
Derfor understreger han også vigtigheden af, at 97 procent af de offentlige it-chefer i undersøgelsen siger, at fælles standarder for arkitektur, dataudveksling og lignende er væsentlige centrale digitaliseringsinitiativer i fremtiden. I det hele taget er der stor parathed til flere centrale initiativer for at fremme digitalisering.

80 procent af de offentlige it-chefer ser fælles vejledninger og redskabssamlinger som vigtige digitaliseringfremmere. Det samme er opstilling af fælles formelle krav til leverandører, fællesoffentlige rammetilbud (som for eksempel dokumenthåndteringsinitiativet FESD) samt etableringen af en fællesoffentlig borgerportal - initiativer der scorer hos cirka 75 procent af de offentlige it-chefer.
Ejvind Jørgensen skynder sig dog at understrege, at tallene kan dække over større forskelle mellem for eksempel stat og kommune. I tilfældet etablering af en fællesoffentlig borgerportal er 60 procent af kommunerne meget positive, mens det kun er 12 procent af de statslige organisationer, der er positive over for borgerportalen.

Læs mere online
Læs artiklen "Åbne standarder koster" - www.cw.dk/art/35277

Faktaboks:

Strategiske udfordringer 2006
Det er 11. gang, at PLS Rambøll Management og Dansk IT arbejder sammen om at kortlægge it-anvendelsen i de største danske private og offentlige virksomheder gennem interview med it-chefer og administrerende direktører. Hvert år koges undersøgelsens konklusioner ind til en række strategiske udfordringer i it-anvendelsen lige nu.

Ledelsesdisciplinerne i den visionære it-organisation:
Afklar, om virksomhedens ambitioner og rammebetingelser kræver en visionær it-organisation. Etabler en forståelse for, hvilken arketype virksomhedens it-organisation befinder sig indenfor- og afklar ærligt forudsætningerne for udviklingen. Opstil en vision for den fremtidige it-organisation. Beslut, hvilke ledelsesdiscipliner it-organisationen skal mestre. Vælg kun få discipliner.

Leverandørstyringen skal være professionel:
Undervurder ikke leverandørstyring som funktion og dis-
ciplin i it-ledelsen. Sæt leverandørstyring på dagsordenen i en professionaliseret og fokuseret udgave, der understøtter den valgte leverandør- og sourcingstrategi. Differentier snitflader og prioriter i forhold til leverandørerne. Fokuser på det vigtige for værdiskabelsen.

Gør akitekturprocessen moden:
Vurder virksomhedens modenhed i arkitekturarbejdet. Vælg den indsats, der passer til virksomhedens modenhed og behov. Hvis der er problemer med at komme i gang, så vælg et konkret projekt, der kan give virksomheden værdi på kort sigt og har et arkitekturperspektiv.

Videncentriske processer skal prioriteres:
Forøg rækkevidden for it-arkitekturen og for it-governanceprocesserne, så beslutnings- og prioriteringsprocesserne involverer de videncentriske processer. Beslut, hvilken status initiativerne og investeringerne på de forskellig områder skal have. Prioriter og balancer med dette udgangspunkt investeringerne i og ressourceallokeringer til de transaktions- og videncentriske processer.

Kundeservice er et strategisk anliggende:
Udform en strategi for kundeservicecentret og start eventuelt et projekt. Lad forretningsstrategien forme den konkrete kundeservicecenterstrategi. Start med proceselementet, og lad organisation og teknologi bestemme af processerne. Evaluer på baggrund af succeskriterier og arbejd med løbende forbedringer.

Effektivisering gennem it-service-management:
Vær opmærksom på, at effektivitet ikke er et givet resultat af en ITIL-implementering. Fastlæg virksomhedens strategi og plan for at opnå effektivitet inden for it-området og gennemgå dernæst systematisk ITIL-processer. Sørg for, at processerne matcher og understøtter de nødvendige ændringer for effektivitet.

Bliv slank med elektronisk dokumenthåndtering:
Kom godt i gang med Lean ESDH ved at starte et pilotprojekt. Udvælg et område, der har betydning og forstå din kundes behov. Kortlæg den nuværende sagsgang og identificer problemerne. Tænk den nye arbejdsgang med udgangspunkt i kundens behov og ESDH-systemets muligheder. Sæt dine medarbejdere i centrum af den ny ESDH Lean-arbejdsgang - gør det ved at få medarbejderne til at identificere problemer og fokusere på løsninger.

Samarbejde og videndeling med it:
Kortlæg de processer, hvor virksomheden allerede er afhængig af organisatoriske it-værktøjer. Vurder om de organisatoriske it-værktøjer og deres funktion udnyttes optimalt i de eksisterende processer. Afdæk de områder, hvor arbejdsgange, samarbejdsformer og kunder/borgerbetjening kan udføres mere fleksibelt og effektivt ved ændret brug af organisatoriske it-værktøjer. Beskriv og skab de organisatoriske, kompetencemæssige og kulturelle forudsætninger for optimal anvendelse.

Den indre strukturreform skal it-understøttes:
Fastlæg målsætninger for borgerbetjeningen. Se forskelle som en styrke, og udnyt dem bevidst den nye opgaveplacering. Vær bevidst om kulturforskelle og vær meget konkret med hensyn til snitflader og samarbejdsrelationer. Sørg for at den nødvendige it-understøttelse er til stede, da den giver en afbalanceret ansvarsfordeling.

Uddrag fra "IT i praksis 2006", udgivet af Dansk IT og Rambøll Management.

OriginalModTime: 24-08-2006 14:01:29




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere