Væk fra skrivebord og strategier

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. august 2006.


It-branchen skal lære rollen som under­leverandør til livsstilsmærker, mener it-branchens grand old man inden for iværksætteri, Michael Mathiesen.

Når nu håndværkere er blandt de flittigste brugere af headset til mobiltelefoner, hvorfor kan man så ikke finde headset på hylderne i byggemarkederne i mørkegrøn plastic med et rødt Bosch-navnetræk eller i gult plastic med et sort DeWalt-navnetræk?
- Hele it-branchen skal til at erkende, at vi skal være underleverandører til stærke livsstils­mærker. De stærke brands ejer kunderne, og i it-branchen er det kun Apple, der måske er ved at nå den status.
Selvom der stadig er tre år til, han runder 50, og han i dag er administrerende direktør for svenske CellPoint, er Michael Mathiesen den danske it-branches grand old man, når det gælder iværksætteri.

Med den seneste fokusering af strategien i CellPoint er han igen for alvor rykket væk fra skrivebordet og strategierne og om bag disken for at sælge det Bluetooth-baserede headset Flamingo.
- Alle de kendte bruger det, siger han med et underfundigt grin og trækker et billede frem, som umiskendeligt forestiller skuespilleren Sarah Jessica Parkers figur Carrie Bradshaw fra tv-serien "Sex and the City" samt musikikonet Paul McCartney - begge iført headset.
- Nej, det er det selvfølgelig ikke. Men det er lookalikes, som er helt almindelige i markedsføring. Man køber bogstavelig talt rettighederne til look- alikes, men må under ingen omstændigheder nævne dem, de ligner, eller det, de foretager sig, i markedsføringen, fortæller Michael Mathiesen.
- Det er bare ikke den måde, vi er vant til at markedsføre informationsteknologi på. Vores branche er præget af ekstremt dygtige udviklere og gode produkter, men markedsføring og salg er helt fantasiforladt, siger Michael Mathiesen.

Siden han blev færdig med første del af sin HD i 1982, har han været med til at starte og drive Penta-kæden, producenten af netværksudstyr Dataco og naturligvis investeringsselskabet 2M Invest, der frem til juli 2002 i ti år var arnested for investering af risikovillig og klog kapital i den danske it-branche.
Men især investeringen i konsulentvirksomheden Cartenas blev den møllesten, der trak 2M ned. Paradoksalt - for når man bladrer gennem de mange interview, Michael Mathiesen har givet i 2M-årene, er der især et gennemgående tema - afsætning af konkrete produkter - som kan patenteres, pakketeres og eksporteres.
- Visionen i CellPoint er at etablere en værktøjskasse med teknologier, som vi kan bruge til at udvikle produkter inden for mobilteknologi. Produkter, som vi kan tage med ud og tilbyde vores partnere, fordi der er større chance for at få et salg, når man har mere end et produkt, siger Michael Mathiesen.
Foreløbig har CellPoint satset på tre produkter: Et headset til mobiltelefoni, en fotoalarm, der sender billeder direkte fra sensoren til for eksempel vagtselskaber, en pc eller mobiltelefon, og endelig en applikation til håndtering af mobil markedsføring.
- Selvom produkterne er meget forskellige, ligger de inden for mulige synergier hos partnere som for eksempel mobiloperatører. Amerikanske operatører er meget interesserede i at sælge hele pakker med løsninger, og her forventer vi os meget af fotoalarmen, siger Michael Mathiesen.
En af de opgaver, han fik, da 2M Invest lukkede, var at udarbejde en strategirapport for firmaet CellPoint Inc. Et firma, der havde en stærk positioneringsteknologi til mobiltelefoner, men konklusionen på rapporten blev, at uden integra­tion i egentlige produkter, havde CellPoint Incs teknologi ingen fremtid.
- Den største forskel på sidst i 1990'erne og i dag er, at det ikke længere er nok bare at tale om og sælge teknologi. Der skal produkter og konkret nytteværdi til, siger Michael Mathiesen, som stadig forventer, at positioneringsteknologien dukker op i CellPoint-produkter på et tidspunkt.

For konklusionen blev startskuddet til det nye CellPoint, som købte en række små it-selskaber op med den teknologi, der skulle bruges til at opfylde visionen om en teknologisk værktøjskasse til at udvikle produkter med. Efter tre år mangler CellPoint stadig at se sorte tal på bundlinjen og har været igennem en række juridiske slagsmål, der er gået ud over imaget og aktiekursen på den svenske børs Aktietorget, hvor selskabet er noteret.

CellPoint har også måttet justere strategien, så selskabet nu selv satser på at udvikle og sælge headset-teknologien. Mens både alarm og mobile applikationer i fremtiden skal udvikles i partnerskaber.
Derfor annoncerede CellPoint og den danske distributør MilCom den 31. juli, at de hver især har skudt deres udvikling af mobile applikationer ind i et fælles joint venture-selskab med navnet CellPoint Mobile Ltd og base i London. En lignende øvelse vil ifølge Michael Mathiesen være på plads for fotoalarmen inden jul.
- Vores struktur er på plads, og det største salg vil komme fra Kina, hvor vi har vores eget selskab med seks ansatte. Det er ikke rigtigt gået op for os i Vesteuropa endnu, hvor meget både afsætning, udvikling og produktion af it allerede har flyttet sig fra USA til Asien.
- Derudover er mobilbølgen lige ved at bryde igennem i USA. Det vil først give headsets, men efterfølgende også fotoalarmer og mobil applikationer gyldne muligheder. Derfor satser vi også stærkt på at være i USA.
Michael Mathiesen vurderer selv det globale marked for headsets til at være 70 millioner enheder i år. Den største leverandør på markedet er danske GN Netcom, som kan sælge 20 millioner enheder, vurderer han.
- Vi skal sælge 300.000- 400.000 enheder, så er vi et 100 millioner kroners selskab. Vi skal sørge for at løbe rundt mellem benene på vores store konkurrenter som en lille terrier og alligevel være ydmyge nok til at skabe os en god forretning ved at tænke nyt i salg og markedsføring, siger Michael Mathiesen.

Billedtekster:

om bag disken Selvom der stadig er tre år til, han runder de 50, og han i dag er administrerende direktør for svenske CellPoint, så er Michael Mathiesen den danske it-branches grand old man, når det gælder iværksætteri.
Foto: Hans Juhl

er det ikke? Nej det er ej. Det er lookalikes og et eksempel på, at teknologi skal markedsføres kreativt og stilfuldt ifølge administrerende direktør Michael Mathiesen fra CellPoint.

Faktaboks:

Forspildte muligheder
Han har travlt med at tænke nyt i salg og markedsføring. Men Michael Mathiesen har stadig et solidt overblik over it-branchen og kontante holdninger til udviklingen. Danmark har efter hans mening forspildt store muligheder.
- Se på de elektroniske patientjournaler (EPJ). I stedet for at etablere én løsning, der som et lokomotiv kunne trække både de opgaver, som skulle løses i sundhedssektoren, og udviklingen af en helt branche med job og eksport i forbindelse med løsningen, så har vi ingenting fået, siger Michael Mathiesen.
Han efterlyser stadig modige initiativer som etableringen af det første analoge mobiltelefonnet i 1970'erne. Det har efter hans mening været den direkte årsag til Nordens førerposition på det område.
- Tænk et øjeblik på, hvordan erhvervslivet i Norden ville have set ud uden Nokia og Ericsson, siger han.

OriginalModTime: 14-08-2006 14:17:27




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere