Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. juni 2006.
It-management skal
i mindre grad handle om at overvåge netværk og servere og i højere grad om at måle forretningseffekt og fejl
i processer.
Målet er at komme tættere på forretningen uden at miste forspringet, når det gælder overvågningen af servere og netværk. Softwarehuset CA vil bruge sine 30 års erfaring med at håndtere kompleksiteten i it-løsninger til at skabe direkte og målbare forbindelser mellem kundernes forretningsprocesser og den informationsteknologi, der understøtter processerne.
En af metoderne er at anvende færdigpakkede processer eller integrated it flows (IIF) i forbindelse med implementeringen af CA's produkter til it-management. CA tager patent på disse færdigpakkede processer i takt med at de udvikles, men stiller dem gratis til rådighed for kunderne som en plan til at gennemføre styring og overvågning af deres it-løsning.
- IIF er den ‘real time enterprise', som analytikerne efterlyser, siger Rene Larsen, der er chef for CA's teknologiservice i Nordeuropa.
Netop IIF lægger grunden til at skabe den synlige og målbare forbindelse mellem kundens forretning og informationsteknologien, mener Rene Larsen. Han peger på, at de færdigpakkede processer også gør det muligt for sælgerne at give kunden en garanti for, at løsningen virker, hvis planen i integrated it flows følges.
Dermed har CA lånt en ide fra især SAP, men også andre selskaber blandt ERP-leverandørerne. Navnligt SAP har gennem årene forfinet arbejdet med at beskrive processer og bruge dem i implementeringen af ERP-systemer.
- Vores nye IT Portfolio Management er et andet eksempel på, at CA rykker tættere på forretningen. Denne applikation flytter fokus fra traditionel projektstyring til styring af løsninger og projekter, hvor teknologi og processer er smeltet sammen, fortæller Per Kogut.
Han er administrerende direktør for CA i Nordeuropa og har gennem de sidste to år været med i det ene af de fem transformationsråd, der har arbejdet på at bygge det gamle Computer Associates om til det nye CA. Navneskiftet skete officielt i efteråret, men den væsentligste del af omstillingen er en ny strategi med fokus på enterprise it management eller EITM.
Ombygningen i CA har været i gang siden John Swainson i 2004 blev hentet fra IBM til at lede virksomheden, efter hans forgænger Sanjay Kumar var blevet for belastet af de amerikanske børsmyndigheders undersøgelse af regnskabsbøgerne. Sanjay Kumar har siden sammen med seks andre topfolk i virksomheden kendt sig skyldig i en række forhold.
Men finansskandalerne var ikke den eneste årsag til, at CA trængte til en ombygning. En række spektakulære opkøb i 1990'erne havde skabt en koncern med 1.300 forskellige produkter, og som i 2005 stadig hentede halvdelen af omsætningen fra mainframe-forretningen.
Med afsæt i enterprise it management-strategien har CA fire forretningsområder:
Business Service
Optimization
Enterprise Systems
Management
Security Management
Storage Management
- Hele organisationen er nu indrettet efter denne opdeling. Folk er blevet omskolet, og CA's geografiske opdeling er nu også indrettet efter, at vi skal dække alle fire områder bedst muligt, siger Per Kogut.
Selvom det stadig er CA's Unicenter-løsning til mainframe-management, der ligger og snurrer under EITM-platformen og mange af koncernens produkter, så peger Per Kogut på to vigtige drivkræfter i CA's udvikling lige nu:
- Først og fremmest er det compliance. Mange af de administrative krav, som virksomhederne blive mødt med fra mange sider, kræver håndtering af kompleksiteten i de tilknyttede it-løsninger, siger han.
- Dernæst er der udviklingen mod stadig mere intelligens i applikationer og løsninger. Det har vi arbejdet med i 20 år og skal derfor udnytte forspringet, siger Per Kogut.
Boks:
Høj cigarføring i Norden
Da de amerikanske børsmyndigheder SEC for fire år siden startede en diskret undersøgelse af forholdene i softwarehuset Computer
Associates, havde få forestillet sig den turbulens, som selskabet skulle igennem de efterfølgende år.
Men på trods af skandalen og ikke mindre end syv topfolk, der indrømmede uregelmæssigheder, har virksomheden klaret sig uden større men i Norden. Hvor hele koncernen i 2003 måtte indkassere et underskud på 267 millioner dollars, så viste det lokale regnskab for Computer Associates Scandinavia det samme år et overskud på 136 millioner kroner. Et tal der i sidste regnskabsår var vokset til 190 millioner kroner.
Så sent som 30. maj måtte CA så meddele de amerikanske myndigheder, at regnskabstallene for det seneste år er forskinket på grund af regnskabsproblemer. Samtidig nedjusterede CA endnu engang forventningerne til resultatet for fjerde kvartal - denne gang til et underskud på 7 US cent pr. aktie.
Det problem har Per Kogut tilsyneladende ikke. For selvom han hverken må eller vil sige noget om det seneste års resultat endnu, så har han svært ved at holde smilet tilbage. Når næste regnskabsår afsluttes for CA er han formentlig i fuld gang med at pakke flyttekasser.
I april 2007 ventes det nye hovedkvarter for CA i Nordeuropa at stå færdig i Ballerup.
OriginalModTime: 22-06-2006 15:01:36