Danske Bank ruller sig ud i Irland

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. april 2006.


Danske Banks
it-strategi er kendt og klar: Alle i koncernen skal køre på samme platform. Til påske overføres de to irske banker, som Danske Bank overtog for et år siden. Forud er gået et gigantisk it-projekt til 1,2
milliarder kroner.

Når irske Paddy skal sætte penge i banken, taster kassereren ikke beløbet ind i bankens system. Næh, der bliver håndskrevet et stykke papir, som bæres ud i baglokalet. I back-office foregår så en central registrering - med opdatering dagen derpå.
Skal Paddy hæve penge i banken, er det også en omstændelig affære - især hvis han er gået ind i en anden filial end sin egen. For her opbevares et stykke papir med Paddys underskrift, som skal sammenlignes med underskriften på udbetalingskvitteringen. Og når Paddy er på udebane, skal det faxes til den fremmede filial, hvor han står og mangler kontanter - måske til en omgang Guinness - inden pengene kan langes over disken.
Dette er ikke fiktion, men foreløbig virkelighed i dagens Irland.

For Danske Bank var det en betingelse for overtagelsen af National Irish Bank og Northern Bank, at de to banker gik ind på at skrotte alle eksisterende systemer. Den blev imødekommet, hvilket medarbejderne siges at være glade for, eftersom de også er trætte af papiret.
Ikke desto mindre venter der de omkring 3.000 medarbejdere fordelt på 180 filialer og med omkring fem millioner kunder en kolossal omvæltning, når de møder på arbejde tirsdag efter påske.
De skal logge på nye computere med et nyt bruger-ID og møde nye systemer, nye arbejdsgange, nye produkter - foruden nyt logo, brevpapir, kuglepenne osv. Saneringen er total.

Pris: 1,2 milliarder kroner. Sådan jævnt fordelt med 600 millioner kroner til systemudvikling og resten til eksempelvis nye netværk, routere, telefoni, pc'er, printere med meget mere. Alt it-relateret skiftes ud. Gammel hardware sælges.
Det foregår i påskedagene fra langfredag til 2. påskedag. Her flyttes hardware, og der trykkes også på knappen for det helt centrale element - datakonverteringen. For banken betyder inkorporeringen af de irske banker, at koncernens nu omtrent 70 millioner daglige transaktioner øges med 15 procent.

Manden med ansvaret for, at det hele nu også fungerer ni arbejdsdage fra denne fredag, er Peter Schleidt, souschef i bankens Koncern Service Center med 4.500 medarbejdere, herunder omkring 1.500 udviklere. 13 dage før D-dag sidder han og ser ganske afslappet ud. Samtidig med at han ikke lægger skjul på, at noget naturligvis vil gå galt. Det skal bare helst være i småtingsafdelingen.
- Vi har kørt 55.000 testcases på tværs af alle banksystemerne - oprettet kunder, bevilget lån og så videre. Her havde vi ingen fejlmeldinger i alvorligste kategori, "Severity 1", og 15 fejlmeldinger i næstalvorligste, "Severity 2" - der hvor det stadig gør ondt, og der skal udføres manuelle transaktioner, fortæller han.
Det irske it-projekt er det største, Peter Schleidt forventer at være med til nogensinde. Selv hvis Danske Bank skulle opkøbe større banker i andre lande, vil det næppe måle sig, mener han.

I en sammenligning med for eksempel overtagelsen af BG Bank kunne man der stort set flytte data med et konverteringsprogram.
- Det irske projekt er noget helt andet - af flere årsager. For det første flytter du også forretningskoncepterne; de skal til at drive forretning på en helt ny måde. For det andet skal vi forholde os til ny lovgivning og helt andre regler - oven i købet i to forskellige lande - republikken Irland og Nordirland med sin britiske tilknytning.
- Hovedparten af arbejdet har bestået i nyudvikling af vores systemer. Vi har skullet udvikle og tilrette dem til to forskellige stykker lovgivning. CRM-systemerne skal eksempelvis kunne håndtere, at man i Irland er stramt reguleret på rådgivningssiden med meget stærk forbrugerbeskyttelse. Herunder krav om at rådgivere skal være certificeret i at sælge bestemte produkter, og dokumentation for at man har rådgivet objektivt. I Nordirland gælder andre love. Her skal vores HR-systemer for eksempel kunne håndtere et krav om registrering af medarbejdernes religion, fortæller Peter Schleidt.
Han understreger, at udviklingsarbejdet vil komme koncernen til gode også andre steder, i og med at en væsentlig del af det nyudviklede vil blive genbrugt i andre lande.
- For hvert nyt land, vi går ind i, bliver forskellene mindre og mindre.

Geografiske forskelle har Danske Bank i øvrigt fået at mærke på flere områder. Ikke mindst på kommunikationsområdet. Medarbejderne har fået lovning på både en pc og bredbåndsopkobling til brug for e-læring. Men løftet om bredbånd er i nogle tilfælde svært at holde på grund af det lokale teleselskab. Sågar en bankfilial - i den lille, irske by Dover - har stadig ikke et rigtigt netværk, men kun ISDN.
- Det irske teleselskab, der ligesom i Danmark har monopol på det fysiske net, har ikke været ude med gravkoen endnu. Der er store problemer på den konto, siger Peter Schleidt - med den tilføjelse, at han sjældent roser TDC, men fristes til det efter at have oplevet den irske virkelighed.
Selve datakonverteringen foregår påskedag, og det er trods alt den helt centrale it-hurdle, der skal forceres. Selv om Peter Schleidt håber, at den største udfordring vil være det kompetenceløft, der skal ske hos medarbejderne, når it-delen er faldet på plads. Og selv om han anser den overordnet største opgave for at være etableringen af forandringsorganisationen med dens 80 delprojekter, hvoraf de 60 gælder systemudvikling, samt dens dag-for-dag og time-for-time drejebog.

Generalprøverne på datakonverteringen er forløbet tilfredsstillende.
- Vi har kørt tre prøvekonverteringer. Ved den første, som foregik sidste år, var ikke alle systemer færdige. Ved den anden kort efter nytår kørte over 90 procent rigtigt, og ved den tredje for en måned siden kørte over 99 procent uden problemer. Der var fejl, men det var mindre ting. Alle kundedata blev konverteret, og man kunne lave et regnskab, fortæller Peter Schleidt.
Han er ikke desto mindre forsigtig med hybris, og understreger flere gange, at man ikke skal være for selvsikker, for der kan ske så meget med det it-mæssige. Og så er han i øvrigt klar til at lade propperne springe, når konverteringen er hjemme.
- Jeg har lovet folk et godt glas champagne søndag efter konverteringen, forsikrer han.

Billedtekst:
Peter Schleidt har vidst i et stykke tid, at han ikke kommer på påskeferie i år. Påskedagene går med it-konvertering af to irske banker og møder fra morgen til aften.

Boks:
Irsk opkøb
Danske Bank koncernen overtog med virkning fra 1. marts sidste år de to irske banker, National Irish Bank med hovedkontor i Dublin og den nordirske Northern Bank i Belfast for i alt 10,4 milliarder kroner.
Opkøbet i Irland og Nordirland er Danske Banks første forsøg på international ekspansion uden for Norden og dermed af særlig betydning for koncernen. En McKinsey-analyse har vist, at de irske bank­ansatte er blandt de mindre produktive i Europa, og banken erkender selv, at forudsætningen for succes i det irske er, at det lykkes den at brede sin robuste it-platform ud til den grønne ø.
Danske Bank-koncernen er Danmarks største finansielle virksomhed. Siden 1990 er Handelsbanken, Provinsbanken, RealDanmark, BG Bank samt Östgöta Enskilda Bank i Sverige og Fokus Bank i Norge fusioneret ind i koncernen.

Boks:
E-læring i lange baner
For at få løftet de irske bankansatte ind i den digitale tidsalder hurtigst muligt, har Danske Bank skruet et usædvanligt stort uddannelsesprogram sammen. Frem for alt har man lavet e-læringskurser i et hidtil uset omfang: 500 e-læringsmoduler. De kurser gøres efterfølgende til koncernkurser
Som led i uddannelsesforløbet har 400 irere i øvrigt været på besøg i danske filialer, og efter påske udstationeres en nordisk medarbejder i hver af de irske filialer som superbrugere, der kan svare på alle spørgsmål. Det er nødvendigt med superbrugere herfra, for, som
Peter Schleidt udtrykker det: Man kan jo ikke blive specialist i noget, man ikke har prøvet før.

Boks:
Irsk projekt skaber danske it-job
Hidtil har National Australia Group, som Danske Bank overtog de to irske banker fra, stået for it-drift og udvikling. Men efter påske overtager IBM, Danske Banks faste partner, driften, mens Danske Bank selv overtager udviklingen.
Ifølge Peter Schleidt har 150 udviklere arbejdet med de irske banker hos National Australia Group. Som følge af en betydelig synergieffekt vil 40 mand kunne gøre arbejdet fremover. Det er job, der skabes i Danske Banks 1.500 mand store udviklingsafdeling.

Boks:
Konsulenterne slippes løs
For at kunne klare migreringen af de to irske banker til sin egen it-platform har Danske Bank gennem det seneste år støvsuget markedet for udviklere. 330 eksterne konsulenter havde banken suget til sig, da bølgerne gik højest. De er nu ved at blive sluset ud på markedet igen - en glidende proces fra marts til juni.
At trække så mange konsulenter ud til én stor opgave har kunnet mærkes på det pressede danske marked. I Danske Bank har man bemærket effekten på den måde, at mange konsulentfirmaer har været på banen for at høre, om projektet dog ikke snart var afsluttet.
- Selv it-direktører i andre virksomheder har ringet med samme spørgsmål, fordi de har brug for folk. Men der er ikke flere.  Havde der været flere gode konsulenter at få, havde vi taget flere, siger Peter Schleidt, som på grund af projektets størrelse måtte søge konsulenter længere ude i periferien end hos sine 5-10 foretrukne leverandører.
Han tilføjer, at udviklingsafdelingen samtidig har haft mere entydig fokus på at ansætte kandidater fra universiteterne og de højere læreanstalter, hvorfra man har hyret mellem 50 og 60 nyuddannede kandidater gennem det seneste års tid.

OriginalModTime: 06-04-2006 15:09:53




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere