Virksomheds-blogs skaber kontakt til kunderne

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


Tættere kontakt til kunderne, større synlighed og bedre produkter. En weblog er et kraftfuldt redskab til at styrke en virksomhed, mener canadisk forfatter. En analytiker spår, at vi snart vil se et blogging-boom hos danske virksomheder.
Skriv om din virksomheds visioner, skriv om det nyeste produkt eller om jeres værste konkurrent - og lad læserne kommentere dine synspunkter.
Opskriften på en weblog er ganske simpel. Med de digitale dagbøger kan man frit fra leveren lufte tanker og synspunkter, og det er der mange, der er begyndt at gøre. Antallet af blogs fordobles hver femte måned, og i april forventes det at runde 40 millioner på verdensplan. En stadig større del af dem er "Corporate Blogs" -virksomhedsblogs.
- Weblogs er et fantastisk pr-redskab, og den eneste grænse, der er for anvendelsesmulighederne, er virksomhedens egen fantasi og vilje til nytænkning, lyder forklaringen fra den canadiske forfatter Jeremy Wright.
Han er aktuel med bogen "Blog Marketing", der handler om den forretningsmæssige anvendelse af weblogs. På den anden side af Atlanten er blogging blevet en fast del af pr-aktiviteterne i mange virksomheder, mens kun få danske virksomheder endnu har set lyset i det voksende medie. Ifølge Jeremy Wright, der rådgiver virksomheder om blogging, er fordelene ved virksomhedsblogging ellers mange.
- Med en weblog kan din virksomhed få et mere direkte forhold til kunderne. Du har mulighed for at slynge en tanke direkte ud til omverdenen: "Vi har tænkt os at lave den her MP3-afspiller - hvad siger I til det?" Og forbrugere kan godt lide at blive hørt og få mulighed for at komme med deres egne synspunkter, siger Jeremy Wright.

Ifølge den canadiske forfatter skal antallet af virksomhedsblogs tælles i tusinder. Et par af dem bliver skrevet af Microsoft, der med forskellige blogs forsøger at skabe en tættere kontakt til kunderne.
For eksempel har holdet bag Microsoft Office en blog, hvor de fortæller om opdateringer og nye anvendelsesmuligheder i programmerne. Samtidig har Microsoft en mere officiel virksomhedsblog, hvor de skriver om alt det, der sker i virksomheden og forholder sig til aktuelle begivenheder på markedet.
Virksomheder som Yahoo, Google, SAP og IBM har også begivet sig ind i blogsfæren, og Jeremy Wright kommer i bogen "Blog Marketing" med sin forklaring på, hvorfor virksomhedsblogging er et voksende fænomen.
- En weblog kan give din virksomhed en tættere kontakt til kunderne, større synlighed og bedre produkter. Ofte kræver det kun én hjerne at komme på en god idé, men det kræver hundreder af hjerner at udvikle og gennemføre ideen. Det kan en blog hjælpe dig med, siger Jeremy Wright.
Derudover er der en række mere objektive grunde til at bruge weblogs. Den mest oplagte er, at du med en weblog kan sikre din virksomhed en bedre placering i en søgemaskine som Google. Søgerobotten holder nemlig øje med to ting: Hyppigt opdaterede hjemmesider og sider med mange links. Og netop de to ting er meget karakteristiske for weblogs, der bliver opdateret ganske ofte og samtidig har mange links til andre blogs og hjemmesider.
- Da de fleste forbrugere i dag starter deres søgen efter nye produkter på Google, er det ekstremt vigtigt med en god placering, siger Jeremy Wright.

Der er endnu kun et par håndfulde danske virksomheder, der er begyndt at blogge. Som man kunne læse i Computerworld sidste fredag, er Arla Foods en af dem, men også kunstmuseet Arken, Patent- og Varemærkestyrelsen og det økologiske online-supermarked Aarstiderne har en virksomhedsblog.
Blandt danske it-virksomheder er CMS-producenten Synkron og markedsføringsfirmaet Notabene begyndt at blogge. Hos analysehuset Jupiter Research undrer man sig over, at der endnu ikke er flere danske virksomheder, der har taget mediet til sig.
- De danske virksomheder er meget sløve. Paradoksalt nok er deres kunder meget fremadstormende, hvad angår blogs, så jeg kan simpelthen ikke forstå, hvorfor der ikke er flere virksomheder, der er begyndt at blogge, siger Edward O'Hara, direktør i Jupiter Research i Nordeuropa.
- Jeg tror, det skyldes, at mange af virksomhederne sidder med nogle gamle pr-folk, der ikke har en pind forståelse for blogging. Det er meget anderledes i USA, hvor blogging mange steder er blevet en fast del af virksomhedernes pr-aktiviteter, forklarer Edward O' Hara.

Han spår, at vi i de kommende år vil se et boom i antallet af virksomhedsblogs her i Danmark.
- Virksomhedsblogging vil vokse dramatisk i de kommende fem år. Det er primært yngre folk, der blogger, og efterhånden som den generation kommer ind i virksomhederne, vil det blive mere almindeligt med virksomhedsblogs, mener Edward O'Hara.
Han henviser til en undersøgelse, som Jupiter Research lavede sidste år. Den viste, at bloggere generelt er yngre end traditionelle internetbrugere.

Billedtekst:
Blogging-boom Weblogs
er et fantastisk pr-redskab,
og den eneste grænse, der er
for anvendelsesmulighederne,
er virksomhedens egen fantasi og vilje til nytænkning, siger
den canadiske forfatter
Jeremy Wright.

Boks:
Bag om blogging
De fleste virksomheder bruger en applikation, der understøtter typiske weblog-funktioner som RSS-feeds, permalinks og kommentarfelter.

En af de mest populære løsninger er det gratis Wordpress, der har et åbent API (Application Programming Interface), så brugerne selv kan supplere applikationen med forskellige plugins. Et alternativ er det kommercielle Six Apart, og
endelig understøtter også en del CMS-systemer efterhånden weblogs.

Da det teknisk set er relativt simpelt at udvikle sin egen weblog, er der også en del virksomheder, der vælger at gøre det. Eksempelvis Arla Foods og Patent- og Varemærkestyrelsen, der har valgt at lave deres egen weblog ved at udvikle et tillægsmodul til den eksisterende webløsning.

Hvis man kan nøjes med en simpel - og reklamebaseret - weblog, findes der også flere gratis løsninger fra for eksempel blogger.com, livejournal.com og MSN Spaces.

OriginalModTime: 30-03-2006 14:16:06




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere