Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. november 2005.
Med det dramatiske kampråb "Stop Outsourcing Nu!" advarer analysefirmaet Gartner om, at mange virksomheder outsourcer nærmest tvangspræget for at få et hurtigt økonomisk fix i form af en klækkelig besparelse. Til skade for dem selv.
- Kaotisk outsourcing, der foregår vanemæssigt og med skyklapper på, skaber lige så mange vanskeligheder, som det løser. Efterfølgende er problemer ofte forårsaget af umodenhed i virksomhedens sourcing-praksis snarere end af serviceleverandøren, lyder påstanden fra Linda Cohen, der som analytiker hos Gartner har titel af vice president.
Hun advarer om, at outsourcing er blevet en så integreret del af forretningspraksis, at mange organisationer kaster sig ud i outsourcing-programmer uden at tænke sig om først.
Sammen med kollegaen Allie Young har Linda Cohen netop udgivet bogen Multisourcing: Moving Beyond Outsourcing to Achieve Growth and Agility. Her lanceres begrebet multisourcing som en anbefalelsesværdig strategi - vel at mærke i disciplineret og gennemtænkt form.
Ifølge Linda Cohen er virksomheder nødt til at finde en ny tilgang til outsourcing, hvis de fortsat vil have gavn af således at lægge opgaver ud til serviceudbydere. Og multisourcing kræver både et nyt tankesæt og nye rammer for, hvordan man kommunikerer, interagerer og fører tilsyn med servicerelationerne - både inden for og uden for ens egen organisation.
- Virksomhederne lærer for sent, at det at styre eksterne serviceleverandører kræver helt andre kompetencer end at holde styr på det internt, mener Linda Cohen.
Analysevirksomheden IDC har netop taget temperaturen på outsourcing-klimaet blandt de små og mellemstore virksomheder i Europa. Af en rundspørge til 400 virksomheder fremgår det, at de mellemstore outsourcer flittigst, og at flertallet med 54,1 procent har mere end en leverandør involveret i deres outsourcing-kontrakter.
Ifølge senioranalytiker Laura Converso er det stadig ønsket om at nedbringe omkostningerne, der driver outsourcing-markedet. Men mange små og mellemstore virksomheder finder stadig outsourcing-priserne for høje.
Boks:
Otte indgroede myter om outsourcing
1. Myten om sourcing-uafhængighed: Ideen om at sourcing-strategier kan lægges uafhængigt af den overordnede forretningsstrategi.
2. Myten om service-autonomi: En tilsvarende myte er, at services er autonome, og en sourcing-relation ikke har noget med andre at gøre.
3. Myten om mængderabat: Kunden kræver mængderabat for skræddersyede serviceydelser uden forståelse for, at det kræver standardisering.
4. Myten om selvstyring: Kunden tror, at så såre kontrakten med serviceudbyderen er underskrevet, passer de sig selv, og yderligere styring er unødvendig.
5. Myten om fjenden: Ideen om at serviceudbyderen er ude på at flå kunden. Mange ser kontraktforhandlinger som en krig, hvor der kun kan være én vinder.
6. Myten om indkøb: En relateret myte om at sourcing af serviceydelser hovedsageligt er en indkøbsøvelse, hvor man køber det billigste frem for at forholde sig til den overordnede koncernstrategi samt kompetencer, kultur, relationer og andre langtidsorienterede faktorer.
7. Myten om stabilitet: Ifølge myten er outsourcing-kontrakten hugget i sten, så længe den løber. Ingen erkendelse af behovet for udvikling af kontrakten og relationerne for at imødegå forandringer.
Kilde: Gartner