Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 7. oktober 2005.
TDC har netop som det andet mobilselskab lanceret 3G-mobiltelefoni - efter at nettet har været klar siden årsskiftet.
I denne uge åbnede TDC sit 3G-net - og det må vel være på sin plads at tilføje: endelig. Langsommeligheden i udrulningen af teknologien har været forbløffende.
Det er fire år siden, de fire licenser til 3G blev bortauktioneret til 3, TDC og Telia og Orange, der senere er lagt sammen og endnu mangler at åbne deres 3G-net for kunder. I licensbetingelserne var det et krav, at selskaberne skulle være i luften med deres nye mobilnet inden udgangen af 2004. Det var et af de politiske krav bag fordelingen af licenserne, og det blev blandt andet stillet i forhåbningen om, at hvis Danmark kom tidligt i gang med den nye teknologi, ville mindre selskaber, der udviklede tjenester til 3G få en konkurrencefordel i forhold til udlandet.
Det, ikke ret mange havde fantasi til at forestille sig, da betingelserne blev stillet, var, at teleselskaberne godt nok gik i luften med deres 3G inden 31. december 2004, som de skulle, og de dokumentere også overfor IT- og Telestyrelsen, at de dækkede områder, hvor 40 procent af befolkningen bor - men de lukkede ikke kunder ind på dem. Efter først at have betalt 950 millioner kroner pr. licens og siden investeret millioner i opbygningen af 3G-nettene, valgte selskaberne at lade dem stå ubenyttede hen.
Undtagelsen har været 3, der næsten på dato for to år siden meddelte, at de åbnede deres 3G-net. I dag har de 117.000 kunder.
Den væsentligste årsag til, at de etablerede mobilselskaber har ventet med at lancere 3G er nok, at konkurrencen på det danske mobilmarked siden introduktionen af taletidskortene har været domineret af pris. Det, der først og fremmest har trukket kunder til, har været billige minutpriser - derimod har hurtigere mobilforbindelser og mere avancerede tjenester ikke haft tilsvarende effekt. Alle har vidst, at det ville kræve betydelige investeringer i markedsføring at formidle til brugerne, hvad den nye, mere komplicerede mobiltelefoni kan, og selskabernes ledelser har ikke ment, at tiden var moden - før nu.