Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 7. oktober 2005.
Den nordiske byggemateriale-distributør, Danske Trælast, anvender BI-teknologi fra SQL Server 2005 til at samle data fra tre forskellige ERP-systemer. SQL Server frigives ellers først om en måned.Af Jesper Troelstrup
Det har længe været kendt, at Microsoft går efter en del af business intelligence-markedet, og at SQL Server 2005, der efter planerne skal komme til november, rummer en række nye BI-værktøjer.
Men hvor opfattelsen har været, at Microsofts BI-løsninger først og fremmest ville blive attraktive for mellemstore virksomheder, viser en installation hos Danske Trælast, at softwaregiganten også retter skytset mod den øvre del af markedet.
Danske Trælast driver flere forskellige typer byggematerialeforretninger i fire lande, og virksomheden har et datacenter, der blandt andet har til opgave at hjælpe med at skabe synergi.
- Hensigten er at give indkøberne mulighed for at se alt, hvad der bliver købt fra en bestemt leverandør, eller alt hvad der er bestilt af boremaskiner eller tagplader. Det har de ikke kunnet før, siger koncern it-direktør Hans Henrik Junge fra Danske Trælasts Datacenter.
Målet har været at etablere et datawarehouse på tværs af koncernen. Udfordringen ligger i, at koncernen af historiske grunde benytter tre forskellige ERP-systemer - til henholdsvis de finske aktiviteter, til de svenske trælast-aktiviteter og til resten - og det har man tænkt sig at blive ved med indtil videre.
- Vi vurderer, at de tre systemer støtter vores forretning så godt, at det ikke er relevant at skifte nu. Fordelene ved at gå over til et fælles system er simpelthen ikke tilstrækkeligt store. Men forudsætningen for at kunne bevare dem har været, at vi har fået lavet en løsning, så vi kan trække data ud i datawarehouset fra alle tre systemer, siger Hans Henrik Junge.
Det giver et billede af opgavens omfang, at koncernen benytter minimum 750.000 forskellige varenumre, og listen over salget/købet pr. vare pr. dag pr. forretning har 200 millioner poster for de seneste tre år.
Den første del i udviklingen af Danske Trælasts løsning bestod i, at udvikle programmer til de enkelte ERP-systemer, der kunne trække de relevante data ud. Herefter kontrollerer Microsofts ETL-værktøj (Extract, Transformate, Load), som er en del af SQL Server 2005, de overførte data og oversætter dem fra en simpel såkaldt kommasepareret fil, så alle data er på samme form i MS SQL-databasen. Herefter kan disse data samles i nogle såkaldte kuber, hvilket er betegnelsen for indekserede måder at organisere disse data på, så de kan bruges fra en grafisk brugerflade, der er udviklet af selskabet Targit i Hjørring. Dermed har Danske Trælast en business intelligence-løsning på tværs af de tre ERP-systemer.
Systemet blev sat i drift 1. april i år, og de næste måneder gik med at få det til at køre gnidningsløst. Det gør det mere eller mindre i dag. Endnu har kun en begrænset del af indkøberne adgang, men flere vil komme på i de kommende måneder.
Danske Trælast valgte en løsning, der først bliver frigivet fra Microsoft om en god måneds tid.
- Vi har foretaget en satsning ved at vælge denne frontlinje-teknologi, som bygger på 64-bit-teknologi, og det har ikke været uden udfordringer. Vores udviklere har stået over for udfordringer, som der ikke var beskrevne løsninger på, når sikkerhedsprocedurerne gik ind og hindrede indsamlingen, eller når forstyrrelser på netværket satte processen i stå. Vi har brugt tre-fire måneder på at gøre løsningen konsistent, siger Hans Henrik Junge.
Et spørgsmål, som ikke er endelig besvaret, er, om business intelligence-databasen, som via en Citrix-løsning kører på et eksternt SAN kan følge med, når systemet kommer i fuld drift.
En anden af de større udfordringer ved projektet har været pædagogisk: En del af de oplysninger, som brugerne skal hente i systemet, har de hidtil fået ved at bestille en statistik i datacentret. Den har de typisk fået leveret på en til to dage.
Nu skal der, hvis der er tale om en ny tilgang til materialet, laves nye kuber, hvilket i sagens natur tager noget længere tid.
- Men når kuben er lavet, vil det være meget hurtigere at lave den samme slags forespørgsler med mange flere muligheder. I situationen oplever brugerne bare, at det tager længere tid med det nye system, og det har de svært ved at forstå, siger udviklingschef Robert Kjeldmand fra Danske Trælasts Datacenter.
Billedtekst:
udfordring Vi har foretaget en satsning ved at vælge frontlinje-teknologi, og det har ikke været uden udfordringer, siger koncern it-direktør Hans Henrik Junge, Danske Trælast Datacenter.
Billedtekst:
tonsvis af data Data om varebevægelser i Danske Trælast enorme: Koncernen benytter minimum 750.000 forskellige varenumre, og listen over salget/købet pr. vare pr. dag pr. forretning har 200 millioner poster for de seneste tre år.
Boks:
Danske Trælasts Datacenter
Datacentret beskæftiger 56 medarbejdere og leverer drift, support og udvikling af it for Danske Trælast, der er Nordens største distributør af byggematerialer. Koncernen er repræsenteret i Danmark, Sverige, Norge og Finland og har 7.000 ansatte og 225 forretninger, hvoraf Silvan-kæden står for 37 i Danmark og 11 i Sverige.