Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.
dygtigste - tele- & netværksudstyr
Radiokommunikationsfirmaet Danimex har skabt sig en niche som leverandør af løsninger til internationale organisationer.
I forretningslivet er en niche oftest et udsnit af markedet, som kræver specialiserede løsninger, hvilket giver mindre selskaber større muligheder. For Danimex, som topper Top 100's kategori for leverandører af tele- og netværksudstyr, er det selve markederne, der kræver specielle forudsætninger.
Selskabet opererer i Congo, Nigeria, Irak og Afghanistan - lande, som det britiske udenrigsministerium fraråder at rejse til, og hvis anbefalinger Det danske Udenrigsministerium opfordrer borgerne til at følge. Der er tale om lande, hvor der enten er eller lige har været krig, eller hvor der i visse områder hersker lovløshed.
Til disse områder leverer Danimex trådløse kommunikationsløsninger - herunder Tetra- såvel som traditionelle landmobile radionet og satellitbaseret radiokommunikation - fortrinsvis til nødhjælpsorganisationer eller fredsbevarende styrker.
Selskabet nøjes ikke med at sende udstyret ud til områderne, men arbejder med et fuldt servicekoncept, der indebærer, at selskabet sender folk ud for at hjælpe med at sætte en antenne eller en sender op. Derfor befinder over to tredjedele af Danimex' cirka 100 medarbejdere sig ude i verden - dog ikke alle i brændpunkter: Selskabet har også salgskontorer i Dubai og i Maryland, USA. Resten arbejder i hovedkvarteret i Sønderborg.
Lokalkendskab er nøglen
I praksis bliver afdelingerne i de lande, hvor Danimex opererer, ledet af en udstationeret dansker, som leder en gruppe lokalt rekrutterede medarbejdere. Lokalkendskab er ifølge selskabets direktør Jytte Kaufmann Thomsen nøglen til at operere i de områder.
- Du skal først og fremmest opbygge et netværk og have kontakter i landene. Det er noget, det tager år at opbygge, siger hun.
Ud over de lokale kontakter har Danimex nære relationer til en række internationale organisationer, herunder FN.
Selv om der er tale om krævende udstationeringer, har selskabet ikke haft svært ved at finde folk, der vil arbejde i disse områder.
- Der findes stadig pionertyper, som søger andre udfordringer end dem, de kan få i Danmark. Og forbereder man sig ordentligt, er det muligt at begrænse risikoen. Faktisk har ingen af vores udsendte medarbejdere været ude for noget rigtigt slemt, siger Jytte Kaufmann Thomsen.
Grundlaget til Danimex blev lagt i 80'erne, hvor et par af stifterne mødtes i Nigeria. De repræsenterede danske firmaer inden for henholdsvis medicinal- og nødstrømsudstyr og erkendte, at der var et betydeligt behov for kommunikationsløsninger. Selskabet blev stiftet i 1992 og reorganiseret under ny ledelse for et par år siden.
Danimex har det sidste år fordoblet sit resultat til godt 17 millioner kroner. Succesen skyldes ifølge Jytte Kaufmann Thomsen bredden i produktprogrammet, og at selskabet i en række tilfælde har været på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.
- Hvor flere af konkurrenterne satser på en teknologi, tilbyder vi en vifte af løsninger fra Tetra til satellitkommunikation. Mange foretrækker at kunne benytte en leverandør til flere typer løsninger. Og så har vi i flere tilfælde været tidligt ude. Vi var det andet selskab, der blev serviceprovider og dermed kan oprette og lukke for taletidskort på Thuraya-satellitsystemet, der dækker Mellemøsten, siger hun.
Selskabet arbejder ikke med mobiltelefoni.
- Fast- og mobilnettene er typisk det første, der bliver sat ud af spillet i en konflikt. Vores kunder har behov for alternativ kommunikation - gerne på lukkede net, der er sikret mod aflytning, både tovejstalekommunikation og i stigende grad data, siger Jytte Kaufmann Thomsen.
Billedtekst:
Administrerende direktør Jytte Kaufmann Thomsen forventer, at Sudan og Libyen er blandt de næste områder, Danimex kommer til at operere i.