Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. september 2005.
Outsourcing: Stadig flere it-virksomheder vælger at outsource arbejdsopgaver, og det er en situation, der er kommet for at blive, viser IT-Vækstbarometret. Outsourcing bliver et stadig vigtigere parameter i it-firmaernes internationale konkurrence.
Outsourcing er mere populært end nogensinde i den danske it-branche, hvor stadig flere it-selskaber er overbeviste om, at outsourcing er et glimrende middel til at få adgang til kompetencer, virksomheden ikke selv har i huset, eller til at begrænse produktions- eller lønomkostninger. Alle elementer, som er med til at forbedre konkurrenceevnen.
Af de 276 topchefer, som deltager i årets IT-Vækstbarometer, oplyser 53 procent, at de har outsourcet opgaver inden for de sidste par år. Af dem har en tredjedel fået løst opgaver uden for Danmarks grænser. Indien er her topscorer med 21 procent blandt de nationer, som løser opgaver for de danske it-virksomheder.
Tallene viser også, at 27 procent af virksomhederne forventer at outsource opgaver i de næste par år. Topscorerne blandt de opgavetyper, der outsources, er finans og økonomi, (13 procent), produktion (11 procent), udviklingsarbejde (10 procent) og it-drift (10 procent).
Af de 27 procent af it-virksomhederne, som vil outsource opgaver i de næste par år, vil mere end halvdelen lægge opgaverne uden for Danmarks grænser.
- Det er naturligt. De danske it-virksomheder sætter i stigende grad fokus på det globale marked, siger Kim Gerner, partner i revisionsfirmaet Deloitte.
Outsourcing er også blevet et vigtigt element, når it-virksomhederne strategisk vurderer, hvordan de skal håndtere konkurrencesituationen.
- Stadig flere danske it-virksomheder skal gøre sig gældende i forhold til udenlandske konkurrenter. Og konkurrencen her går ikke blot på pris, men også på udviklingshastighed samt evnen til at se nye muligheder for et produkt, siger Kim Gerner.
Han peger på, at outsourcing af opgaver ofte sker i flere trin, og at det første ofte er at rette blikket mod det danske marked, og få løst opgaverne her. Men når strategien genovervejes, melder spørgsmålet om opgaveløsning i udlandet sig ofte, og her bliver næste skridt som regel en mellemløsning mellem outsourcing af opgaverne i Danmark og offshoring på den anden side af kloden. Mellemløsningen bliver ofte at få løst opgaver, der ligger tæt på Danmark - såkaldt near-shoring.
- Det drejer sig eksempelvis om lande som Polen og Ukraine, hvor omkostningerne er lavere end i Danmark, men som er inden for overskuelig afstand. Først når der er en vis volumen i antallet af de opgaver, der skal løses, begynder man at rette blikket mod eksempelvis Kina eller Indien, siger Kim Gerner fra Deloitte.
Deloittes IT-Vækstbarometer viser desuden, at langt færre af de langsomst voksende it-firmaer har benyttet sig af outsourcing til at få løst praktiske opgaver som eksempelvis kantinedrift, rengøring og reception.
Boks:
Den vanskelige jagt på kapital
Hvor skal it-virksomheden gå hen, hvis den har brug for penge for at udvikle forretningen? Dette års tal viser, at det kan være vanskeligt at få en kapitalindsprøjtning fra en ekstern investor. De dygtigste virksomheder har også på dette område lettere spil end de øvrige it-selskaber. 2 procent af de dygtigste forventede sidste år at rejse kapital, men det endte med at være 15 procent af dem, der fik penge udefra. Den omvendte tendens gør sig gældende for de hurtigst voksende virksomheder, hvor 12 procent forventede at få penge fra eksterne investorer. Kun 10 procent af dem fik det. Endnu værre var det for de 13 procent af de langsomst voksende it-virksomheder, der håbede på en hjælpende hånd fra investorer i 2004. Blot 4 procent af dem fik kapital.