Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 9. september 2005.
Efter endnu et gigantunderskud går call center-virksomheden Proffcom konkurs.
FALLIT
Svenske Proffice lader nu call center-virksomheden Proffcom gå konkurs - i et forsøg på at bygge en sund forretning på asken. Det svenske børsnoterede selskab Proffice købte Proffcom i 2003, men har siden måttet sluge det ene milliontab efter det andet.
Alene i første halvdel af 2005 fik Proffcom i Danmark en omsætning på godt 11 millioner kroner og et underskud på næsten 9 millioner kroner.
- Proffcom har ikke tjent penge i 2003 eller 2004 og kommer heller ikke til det i 2005, så man må konstatere, at det ikke har været det bedste opkøb, vi har gjort. Der har været store problemer i Proffcom, siger Alf Johansson, koncernchef i Proffice.
Store udgifter
Ifølge ham skyldes problemerne, at Proffcom slog sig ned på to omkostningstunge adresser i Danmark og først efterfølgende gik på jagt efter kunderne.
- Første opbyggede man infrastrukturen, og så startede man call centre for at få kunder. Måske var det bedre at have gjort det omvendt, at havebygget op, som kunderne kom til, siger Alf Johansson.
Proffice har uden held forsøgt at sælge Proffcom i Danmark. Det er til gengæld lykkedes i Norge, hvor to call centre er solgt fra.
I Danmark har man i stedet valgt at lukke ned i København, lade virksomheden gå konkurs og så flytte alle aktiviteter til Sønderjylland.
Tilbage har Proffcom nu en lokation i Danmark, en i Finland og fem i Sverige.
40 fyret
Selskabet havde før konkursen 70 ansatte, oplyser Alf Johansson. Konkursen har kostet 40 mennesker jobbet.
Deriblandt også den danske direktør, Bent Thestrup.
Fremover vil en såkaldt site-manager tage sig af at koordinere indsatsen i de enkelte lande, mens den svenske ledelse har det overordnede ansvar.
Rekonstruktionen i Danmark, hvor forretningen føres videre i selskabet Proffcom Call Center, betyder samtidig, at Proffcom dropper opsøgende salgsarbejde.
- Vi driver et site videre i Sønderborg, som bliver et rent kundetjeneste-site. Det arbejder kun med indgående opkald og går ud af markedet for telemarketing, siger Alf Johansson.
Blandt konkurrenterne i Danmark er TDC Call Center Europe, SNT Excellent, Transcom og Nordjyske Holding, der i begyndelsen af året købte det Telenor-ejede selskab Eurocom Tele Services.