Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 5. august 2005.
Teknologien bag chipbaserede trådløse radiobrikker virker, og nu arbejder pionervirksomhederne med at gøre netværkene klar til at modtage data fra tusindvis af RFID-brikker.
Der er efterhånden en del erfaringer med brug af chip-baserede RFID-systemer (Radio Frequency Identification). Således har Siemens, der er en af de større europæiske producenter, omkring, alene 250.000 RFID-læsere i brug. Det er konstateret, at de trådløse overførsler fra RFID-brikker fungerer. Nu er en række af de selskaber, der er længst fremme gået over til at arbejde med, hvordan de skal tilpasse deres arbejdsprocesser til teknologien, samt med forretningsmodellerne for anvendelsen.
- Teknologien virker. Vi har læse-rater på RFID-brikkerne på 99,7 procent, og det resultat kan vi sagtens leve med. Nu ligger udfordringerne i de ofte oversete udfordringer, der ligger i at oplære medarbejderne i at bruge denne teknologi og at tilpasse arbejdsprocesserne, og så er vi optaget af, hvordan vi skal holde styr på de øgede datamængder, der kan blive resultatet af at have tusindvis af RFID-brikker på netværket, siger business logistic manager Monika Oswald i papir-koncernen SCA.
SCA har gennem flere år benyttet RFID til at følge rullerne med pulppapir, som den blandt andet fremstiller toiletpapir af.
SCA mener, at RFID hurtigt vil blive standard til identifikation af varer, men det betyder ikke, at teknologien helt vil udkonkurrere stregkoder, mener virksomheden.
- Omkostningerne vil betyde, at der ikke kommer en chip på en rulle toiletpapir foreløbig, siger Monika Oswald.
Omkostningerne er også afgørende for den tyske stormagasin-koncern Kaufhof, der i samarbejde med landets øvrige varehuse har foretaget en række forsøg med teknologien.
- Vi kan i øjeblikket få RFID-brikker for 2,25 - 3,00 kroner, og vi har beregnet besparelserne til at svare til 1,10 kroner. Derfor vil vi i første omgang benytte genanvendelige RFID-brikker til dyrere varer, så omkostningerne kan komme ned under gevinsten, siger product manager Uwe Quiede fra Kaufhof.
Billedtekst:
Høj pris I Kaufhof vil RFID-brikker i første omgang være forbeholdt de dyrere varer for at holde omkostningerne under den potentielle gevinst.
Foto: Siemens Business Services.