Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. januar 2005.
Der er gang i konvergensen på skærmfronten. Hjemmepc-ordningen gøder efterspørgslen efter fladskærme med tv-kapacitet.
Stadig flere vælger en kombi-løsning, hvor fladskærmen til computeren har et tv-stik i ryggen og dermed bliver epicentret i det moderne husalter, hvor man både kan se tv, tjekke email, netsurfe, og spille spil.
- I hjemmepc-sager, som virkelig boomer i øjeblikket, er det ved at blive standard, at fladskærme med indbygget tv-tuner indgår i en eller flere af de pakkeløsninger, arbejdsgiveren tilbyder. Interessen for hybrid-modellen vokser markant. I de hjemmepc-sager, vi er involveret i, er det typisk over 50 procent af medarbejderne, der går efter it-tv løsningen. Sådan en 17 eller 23 tommer widescreen fladskærm til computeren med tv-stik bagi, siger Erik Søe, der er salgs- og marketingdirektør hos Fujitsu Siemens.
Samme interesse møder danske Amitech, hvis kerneområde er forbrugsmarkedet. Op mod 15 procent af omsætningen går via hjemmepc-ordninger - typisk hos de små og mellemstore virksomheder, som er begyndt at følge stærkt i hælene på de store, nu et par år efter ordningen blev indført, hvor markedet er modnet.
- I hjemmepc-ordninger er det meget sjældent arbejdsplads-pc'er, man kigger på. Det er multimediemaskiner, der skal kunne alt muligt, siger Amitechs salgs- og marketingdirektør, Jan Bandsberg Nielsen.
I ordningerne giver arbejdsgiveren typisk medarbejderne forskellige pakkeløsninger at vælge imellem. Medarbejderne skal selv betale 75 procent, men de sparer momsen, og betalingen bliver trukket i lønnen, så skattevæsenet samler halvdelen af regningen op. Det gør det billigt for medarbejderne - også selv om de vælger den dyrere løsning.
Priserne varierer naturligvis efter mærke og kvalitet. Erik Søe nævner som priseksempel en TFT fladskærm med tv til 4.400 kroner i anbefalet markedspris og dermed en prisforskel på 1.800 kroner til en almindelig fladskærm i tilsvarende kvalitet, som koster 2.600 kroner. Amitechs billigste TFT fladskærm med tv-tuner står til 2.639 kroner, og her kan man få en tilsvarende almindelig fladskærm 800 kroner billigere. Alle priser er uden moms.
Jan Bandsberg Nielsen fremhæver digitaliseringstendensen og betydningen af både at kunne tage de nye, digitale tv-formater som HDTV (High Definition tv) og se digitale signaler fra deres eget pc-netværk derhjemme.
- Det indretter vi vores teknologi efter. Og vi skal hjælpe kunderne med at tænke fremsynet og sikre sig på det område, siger han.
Mens det, som Jan Bandsberg Nielsen siger, er lysten, der driver værket for hjemmepc-ordningerne, er det rentabiliteten, når virksomhederne køber ind:
- Det er noget helt andet. Almindelige virksomheder køber almindelige skærme. Så ordinært som muligt. Også fordi jo flere muligheder man giver, jo større sandsynligheder er der for, at medarbejderne vil anvende dem, og jo mindre produktive bliver de. Så her skal det bare være noget, der ikke fylder noget og ikke siger noget, men bare virker. Det skal være holdbart og let at vedligeholde og supportere.
Producenterne fremhæver også det ergonomiske fokus for fladskærmene på arbejdspladserne. Eksempelvis kan Amitechs nyeste 19 tommer fladskærme vendes på højkant og højdereguleres ved hjælp af en lille gaspatron, så det kan gøres nemt og uden belastning.
Erik Søe fra Fujitsu Siemens noterer, at produktudviklingen af de professionelle skærme i høj grad går ud på at forbedre kvaliteten. Som eksempel nævner han Crystal Clear Technology, der udvider vinklerne, skærmen kan ses fra.
Boks:
Vi har talt med:
• Nikolaj Hviid, salgs- og marketingdirektør, Eyegonomic
• Henrik Johnsen, adm. direktør, Mermaid Technology
• Erik Søe, salgs- og marketingdirektør, Fujitsu Siemens Danmark
• Anders Herløv, salgs- og marketingdirektør, HP
• Jan Bandsberg Nielsen, salgs- og marketingdirektør, Amitech
• Anders Elbak, senioranalytiker, IDC