Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. januar 2005.
Bestræbelserne på at lokke danskerne til digital selvbetjening er ikke lykkedes.
Videnskabsminister Helge Sander (V) er skuffet, og finansminister Thor Pedersen (V) opfordrer den offentlige sektor til at rykke sammen. For få borgere og virksomheder bruger de digitale selvbetjeningsløsninger, og det skal en tværoffentlig kampagne for at øge opmærksomheden råde bod på.
Reklamekampagnen kommer til at koste flere millioner kroner og er derfor sendt i EU-udbud. Den vil blive gennemført i efteråret. Målet er, at mindst 60 procent af befolkningen og 95 procent af virksomhederne begynder at bruge det offentliges digitale serviceydelser i 2006. De tilsvarende tal for 2003 var henholdsvis 40 og 72 procent.
Den Digitale Taskforce koordinerer indsatsen og samler broderparten af regningen op. Men taskforcen arbejder på at få en række partnere og frontløber-organisationer med. Roskilde Kommune er blandt de såkaldte frontløbere, som støtter initiativet.
- Vi kan også se, at vores løsninger bruges meget lidt. Derfor sørger vi for at fortælle om de elektroniske muligheder, hver eneste gang vi er i kontakt med borgerne. Målrettede tiltag har en effekt, og det er vigtigt, at gøre kampagnen så målrettet som muligt, siger borgerservicechef Lars Elmsted.
Både han, Den Digitale Taskforce og ministrene giver manglende kendskab til de digitale løsninger det meste af skylden for, at så få bruger dem. Den Digitale Taskforce peger også på, at løsningerne ikke altid er gode eller brugervenlige nok, og at gamle vaner er svære at lægge fra sig.
Lars Elmsted peger på muligheden for, at forskellige leverandører får pligt til at lave ens brugergrænseflader. At få borgere og virksomheder til at ændre adfærd ved at skære ned på andre serviceydelser såsom telefonisk og personlig betjening er der kun ringe politisk opbakning om, noterer han.
Professor Kim Viborg Andersen fra Center for Informatik på Copenhagen Business School advarer i Ugebrevet Mandag Morgen mod at tro, at markedsføring kan sætte gang i digitaliseringen. Mange funktioner skal folk kun bruge meget sjældent, så de er svære at få gang i. Derudover har den offentlige sektor mere fokus på sine egne behov end på borgernes, siger han.