Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. juli 2004.
Anvendelse af digital film kan betyde genoplivning af reklamebranchen. Dertil kan teknologien åbne nye muligheder for virtuelle koncerter og sportsbegivenheder.
Dansk film- og tv-reklame har mulighed for at markedsføre sig på høj billedkvalitet ved at bruge digital film (HD). For kunder til reklamefilm betyder det, at de kan standardisere deres reklamemedie og konvertere til alt fra biografreklame til internet-video.
Det sparer omkostninger og giver helt nye muligheder. Tusindvis af danskere kunne have været med til Danmarks EM-kampe og tusindvis af pigehjerter kunne være blevet autoriseret knust af Robbie Williams. Virtuelle kampe og koncerter, hvor anvendelsen af digital film (HD) giver en oplevelse, der er langt mere naturtro end video og ikke har den traditionelles films problemer med ridser og billeduro.
Administrerende direktør Dennis Rafn fra det digitale filmproduktionsselskab Storm Productions siger.
- Udbredelsen af DVD'er betyder, at forbrugerne bliver mere og mere kvalitetsbevidste. Da mange biografreklamer i dag bliver optaget på 35 millimeter film for siden at blive redigeret på video og derefter blæst op igen til 35 milimeter film, som er det eneste, der kan vises i biografen, så ser de jo dårligere ud end selve filmen. Brugen af HD vil bevirke, at reklamefilmene ser lige så gode ud eller bedre end selve hovedfilmen.
Udvidelse af markedet
Denne kvalitetsfaktor mener han ville kunne tiltrække nye designbevidste annoncører.
- Det er jo lidt tåbeligt at bruge tid og energi på at fabrikere godt design, hvis alle detaljer forsvinder i dårlig billedkvalitet. Vi var på modemesse i Købehavn for at vise HD som et reklamemedie. Her kan man nemlig se hver detalje i tøjet, noget som er meget svært ved almindelig video. Derfor var tøjfabrikanterne netop interesserede i HD, siger Dennis Rafn.
De virtuelle begivenheder
Dennis Rafn mener, at anvendelsen af HD kan åbne for nye typer af virtuelle begivenheder, hvor der enten er direkte transmissioner fra begivenheden eller de vises som digitale film.
- Vi viste direkte transmission fra landskampen mellem Danmark og Norge på Imperial biografens 15,7 x 7,4 meter store lærred. Det var en rigtig god oplevelse for alle, der levede med i kampen. Og det er netop kvaliteten, der giver oplevelsen. Det samme gør sig gældende for koncerter, hvor en biograf ofte har bedre lyd, end der er til en rock-koncert, siger Dennis Rafn.
Han mener, at der er basis for nye typer af visningssteder, der er sammenblandinger af servering og visning af digitale film.
- Der mangler klart fantasi i branchen. Med Microsofts Media 9-format kan man klare sig med en pc fra Aldi og en 42 tommer plasmaskærm eller en projektor. Og så er der jo ingen grænser for, hvor man kan vise film.
Billedtekst:
Dennis Rafn fra det digitale produktionselskab Storm Film fortæller, at det har været en hård kamp at være evangelist for digital film, men at i takt med at flere og flere oplever kvaliteterne, er der ved at komme skred i udviklingen.
Boks:
High Definition: HD står for High Definition og dækker egentlig over flere amerikanske videostandarder. De bygger alle på, at USA nu skifter til digitalt tv, hvor der er muligheder for højopløselig video. Den højeste kvalitet er 1.920 x 1.080 billedpunkter med 8 eller 10 bit farver. Til sammenligning har et almindelig tv en opløsning på 720 x 576 billedpunkter, men vores PAL-system er en analog standard, og det har ikke været muligt i Europa at blive enig om en HD-standard. Derfor er vi i praksis ved at overtage de amerikanske standarder.
Boks:
Gør det selv biograffilm
Film i biografkvalitet kan i dag fabrikeres for en brøkdel af prisen for 35 millimeter film. Det er bare et spørgsmål om en kraftig hjemmecomputer og noget hyldesoftware, før man er parat til at gå Steven Spielberg i bedene.
Filmredigeringsprogrammer fås fra et par hundrede kroner og op til 13.500 kroner for Adobes Video Collection, som indeholder værktøj til hele filmproduktionen. Skærmbillederne her stammer fra programmet Adobe After Effect, som er et grafik- og effektværktøj til filmproduktion, der findes både i en standard- og en professionel udgave.