Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. juni 2004.
I hele processen med at opbygge relationer
mellem forretningslogik og it-systemer har vi et sprogproblem ifølge Computer Associates. Der er nemlig ikke nogen standardiseret måde at
beskrive disse relationer på.
CA World
I dagens it-miljøer er der ved at ske en ophævelse af relationerne mellem fysiske og logiske systemer. En fysisk server kan køre flere virtuelle servere, og web-services, der logisk set udgør en samlet applikation, kan være distribueret ud over hele netværket internt som eksternt.
Og skal disse dynamiske systemer tilmed relateres til forretningsfunktioner bliver det rigtigt spændende at beskrive problemstillingen.
- Vi er i begyndelsen af hele udviklingen, og vores problem er lige nu, at vi ikke kan beskrive disse relationer på en entydig måde. I gamle dage kørte én applikation på én server - og det var det. Stoppede man serveren, så døde applikationen, og det kunne direkte relateres til en virksomheds forretning, siger Mark Barrenechea, chef for CA's udviklingsafdeling.
- Men stopper man en server i dag, betyder det måske, at den server, som overtager fra den stoppede server, får længere svartider. Og så skal man overveje, hvordan det lige påvirker virksomhedens forretningen, siger han.
Regler skal også styres
Ifølge CA betyder udbredelsen af ITIL-standarden øget fokus på regelbaseret styring af alle former for it-funktioner, hvilket gælder fra systemadministration til sikkerhed.
- Styring af sikkerhed, lagringssystemer, data og it-relaterede forretningsprocesser bliver regelbaseret, men områderne overlapper hinanden. Og hvad nu, hvis de forskellige systemer har regler der modarbejder hinanden? For i dag er der er nemlig ikke nogen styring af, om de forskellige regelsystemer forstærker hinanden. Og hvad med forretningslogikken? Hvordan sikrer vi os, at reglerne rent faktisk styrker forretningsfunktionerne? Det er nogle af de ting, som vi forsker i, og som skal løses i den nære fremtid, siger Mark Barrenechea, chef for CA's udviklingsafdeling.
J.O.S. Svendsen
Billedtekst: Mark Barrenechea, chef for CA's udviklingsafdeling mener, at der skal en ny form for beskrivelse til for at styre relationerne mellem forretningslogik, de logiske it-funktioner og de fysiske it-installationer.
boks: ITIL-standarden
ITIL (Information Technology Infrastructure Library) er i dag en de facto-standard, som er vidt udbredt og accepteret af de fleste inden for it-branchen.
ITIL er et omfattende og konsekvent regelsæt til it Service Management om, hvordan it styres, afvikles og drives med størst mulig effektivitet og kvalitet for den pågældende virksomhed.
ITIL blev oprindeligt udviklet af det engelske regeringskontor CCTA (Central Computer and Telecoms Agency) i 1989. I dag er ITIL-standarden placeret i OGC (Office of Government Commerce). ITIL blev udviklet af regeringskontoret i 80'erne efter en engelsk it-skandale af mega-Amanda-størrelse for at forebygge fremtidige fiaskoer.
I Danmark repræsenteres "standarden" af nonprofitorganisationen itSMF Danmark (www.itsmf.dk).