Vi mangler sprog

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 4. juni 2004.


I hele processen med at opbygge relationer
mellem forretningslogik og it-systemer har vi et sprogproblem ifølge Computer Associates. Der er nemlig ikke nogen standardiseret måde at
beskrive disse relationer på.
CA World
I dagens it-miljøer er der ved at ske en ophævelse af relationerne mellem fysiske og logiske systemer. En fysisk server kan køre flere virtuelle servere, og web-services, der logisk set udgør en samlet applikation, kan være distribueret ud over hele netværket internt som eksternt.
Og skal disse dynamiske systemer tilmed relateres til forretningsfunktioner bliver det rigtigt spændende at beskrive problemstillingen.
- Vi er i begyndelsen af hele udviklingen, og vores problem er lige nu, at vi ikke kan beskrive disse relationer på en entydig måde. I gamle dage kørte én applikation på én server - og det var det. Stoppede man serveren, så døde applikationen, og det kunne direkte relateres til en virksomheds forretning, siger Mark Barrenechea, chef for CA's udviklingsafdeling.
- Men stopper man en server i dag, betyder det måske, at den server, som overtager fra den stoppede server, får længere svartider. Og så skal man overveje, hvordan det lige påvirker virksomhedens forretningen, siger han.
Regler skal også styres
Ifølge CA betyder udbredelsen af ITIL-standarden øget fokus på regelbaseret styring af alle former for it-funktioner, hvilket gælder fra systemadministration til sikkerhed.
- Styring af sikkerhed, lagringssystemer, data og it-relaterede forretningsprocesser bliver regelbaseret, men områderne overlapper hinanden. Og hvad nu, hvis de forskellige systemer har regler der modarbejder hinanden? For i dag er der er nemlig ikke nogen styring af, om de forskellige regelsystemer forstærker hinanden. Og hvad med forretningslogikken? Hvordan sikrer vi os, at reglerne rent faktisk styrker forretningsfunktionerne? Det er nogle af de ting, som vi forsker i, og som skal løses i den nære fremtid, siger Mark Barrenechea, chef for CA's udviklingsafdeling.
J.O.S. Svendsen

Billedtekst: Mark Barrenechea, chef for CA's udviklingsafdeling mener, at der skal en ny form for beskrivelse til for at styre relationerne mellem forretningslogik, de logiske it-funktioner og de fysiske it-installationer.

boks: ITIL-standarden
ITIL (Information Technology Infrastructure Library) er i dag en de facto-standard, som er vidt udbredt og accepteret af de fleste inden for it-branchen.
ITIL er et omfattende og konsekvent regelsæt til it Service Management om, hvordan it styres, afvikles og drives med størst mulig effektivitet og kvalitet for den pågældende virksomhed.
ITIL blev oprindeligt udviklet af det engelske regeringskontor CCTA (Central Computer and Telecoms Agency) i 1989. I dag er ITIL-standarden placeret i OGC (Office of Government Commerce). ITIL blev udviklet af regeringskontoret i 80'erne efter en engelsk it-skandale af mega-Amanda-størrelse for at forebygge fremtidige fiaskoer.
I Danmark repræsenteres "standarden" af nonprofitorganisationen itSMF Danmark (www.itsmf.dk).




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere