Bang & Olufsen sparer med IBX

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. april 2004.


IBX-kunden Bang & Olufsen er ved at skære antallet af leverandører ned til under en tiendedel og målet er at spare fem-ti procent på det årlige 700 millioners indkøb.
mere Viden om indkøb.

Bang & Olufsen (B&O) underskrev i september 2003 en treårig aftale med markedspladsen IBX, som skal levere e-handelsløsninger og tilslutte Struer-virksomhedens leverandører.
- Vi køber årligt ind for 700 millioner kroner til koncernen af alt fra blyanter og papir til kontormøbler, telefoner og it-udstyr. Målet er at spare fem-ti procent svarende til 35-70 millioner kroner. Men vi kan nok ikke gøre noget ved alle 700 millioner, til gengæld kan besparelsen blive større på dele af indkøbet, siger indkøbsdirektør Klaus Knudsen, B&O.
Præcist hvor stor besparelsen bliver, kan han endnu ikke sige, da indkøbssystemet lægges gradvist ind over flere år. Leverandørerne indkaldes i øjeblikket løbende i hold til orienteringsmøder om, hvilke indkøbskrav B&O fremover vil stille til dem. Flere af leverandørerne har allerede sagt, at de gerne vil tilsluttes et e-indkøbssystem, fordi det er vejen frem. Kun få, typisk små leverandører, er stået af.
B&O har i dag registreret 1.300 leverandører, og udgangspunktet var, at det antal skulle ned på 120. Men efter samtalerne er kommet i gang, viser det sig, at nogle leverandører dækker bredere, end forventet. Derfor kan det endelige antal leverandører måske blive mindre end 120.
- Vi er blevet meget klogere på vore indkøb. Vi kan se, hvem der køber og hos hvem. Det giver os kontrol og styring, mulighed for mere målrettede leverancer og for at kunne finde konkurrerende leverandører. Vi mener selv, at vi bliver meget skarpere og professionelle indkøbere, som ikke styres af følelser og gamle vaner, siger Klaus Knudsen, B&O.
Han erkender, at indkøbssystemerne i starten kan virke tunge at bruge, og den største interne opgave hos B&O er at få ændret det tidligere indkøbsmønster hos medarbejderne. Det kræver en omfattende uddannelse i, hvordan inkøbssystemet skal anvendes fra virksomhedens intranet.
Der er stadig medarbejdere, som køber ind uden om systemet på gammeldags facon. Når de har gjort det anden gang, forklarer vi dem diplomatisk, at det skal de holde op med. Vi har endnu ikke indført, at de selv skal betale for indkøb uden om det nye system, siger Klaus Knudsen i telefonen - formentlig med et smil på læben.

Boks:
Cisco tjener på eget system
Man kan ikke sælge noget som helst til den amerikanske netværksproducent Cisco, hvis man som leverandør ikke er tilsluttet virksomhedens eget indkøbssystem. Om det så blot er catering af en frokost til et forretningsmøde hos Cisco i Søborg, skal leverandøren være koblet op på systemet. Ellers bliver regningen afvist i bogholderiet.
- Det er et krav til leverandørerne, som Cisco over hele verden indførte for godt et år siden. Det har betydet meget økonomisk med store besparelser, også administrativt, siger administrerende direktør Niels Christian Furu.
Fakturaen ryger direkte til automatisk betaling i finansafdelingen, og alle indkøb fra reklameblyanter til flybilletter, pc'er og firmabiler er omfattet af Cisco-indkøbssystemet, som er en del af virksomhedens SCM-system (Supply Chain Management).
hilbert




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere