Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. april 2004.
Applikationsservere har bragt Københavns Energi i tættere kontakt med både sine kunder og medarbejderne.
Københavns Energi (KE) har anvendt applikationsserver-teknologi til at skabe en række portaler, der er rettet mod selskabets forskellige kundekategorier, mod medarbejderne samt mod selskabets leverandører og mod partnere.
Portalerne er designet til fremover at udgøre den fælles indgang til virksomheden.
PricewaterhouseCoopers, som nu er opkøbt af IBM, har stået for implementeringen af portalteknologien. Araneum, der senere er blevet købt af TietoEnator, har stået for designet af portalerne.
Med kundeportalen har KE fået en web-grænseflade ud mod sine kunder. Portalen er via SAP Interconnect integreret med KE's SAP-system, der tager sig af både fakturering og kundeservice.
Her kan selskabets knap en halv million kunder i Københavnsområdet indtaste deres måleraflæsning, få informationer om deres forbrug, melde om flytning, sammenligne deres forbrug med forbruget i en typisk husstand samt få adgang til en lang række andre informationer om energiselskabet.
Ørestadsprojekt
Internt bruges en særlig portal til at holde medarbejderne fuldstændig opdateret med KE's kommende flytning i 2005 fra det indre København til det nye hovedkvarter i Ørestaden.
Her kan brugerne blandt andet se på tegninger og fotos af byggeriet og følge, hvordan det skrider frem.
Portalen er også mødestedet for en række arbejdsgrupper omkring byggeriet og afviklingen af det nuværende hovedkvarter.
Binder tingene sammen
- Applikationsserveren binder tingene sammen i portalerne. Den er nødvendig for at kunne lave to-vejs kommunikation til vores kundesystem, og vi anvender den også til styring af brugernes rettigheder, siger KE's it-chef, Jens Fokdal.
KE anvender Oracles portal- og applikationsserver-teknologi, Oracle 9i Server Portal 2 og 9i Application Server. Som styresystem for portalserveren anvendes Linux, selvom KE har en strategi om kun at anvende Windows som styresystem og Oracle som database- og portalleverandør.
Strategien med kun at have to leverandører af it-infrastuktur er valgt for at have et lavt antal nødvendige kompetencer i it-organisationen og dermed lettere få den kritiske masse af kompetente it-medarbejdere.
-Vores strategi er løbende at evaluere, hvor det kan svare sig at have kompetencer internt, pointerer Jens Fokdal.
Windows-strategien er også valgt udfra, at der er god økonomi i at anvende styresystemet, der i dag blandt andet anvendes som platform for KE's SAP-system.
Ser nærmere på Linux
Men regler er til for at brydes, og da portalerne skulle implementeres, måtte KE sande, at Windows for en gangs skyld ikke kunne løse opgaven.
- Da vi implementerede Oracles Portal Server kørte den ikke stabilt nok under Windows. Vi havde en tanke om senere at flytte den over på Windows, men det har vi ikke gjort, fordi den kører fuldstændig stabilt under Linux, siger Jens Fokdal.
Faktisk har KE i dag et projekt kørende for at se nærmere på Linux, og Jens Fokdal udelukker ikke, at virksomheden i løbet af nogle år vil satse på Linux som strategisk styresystem-platform.
Forebygger ulykker
Applikationsserveren giver sikkerhed for, at designet af portalerne holder. KE har en række lokalredaktører af indholdet i portalerne. De har forskellige rettigheder, og her sørger systemet for, at de ikke har mulighed for at komme til at lave ulykker.
- Vi vil gerne have en samlet portalløsning på alle vores web-sider, og jeg så gerne, at vi fik en fælles browser-grænseflade, hvor vi kunne køre alle vores forretningsapplikationer. Det er ikke muligt for os i dag, fordi vi har en række client/server-applikationer, der kører i deres egen verden, forklarer Jens Fokdal.
Blandt disse systemer er Business Intelligence-systemet Hyperion, der anvendes til rapportgenerering og som dataleverandør til Balanced Scorecard. Hyperion anvender sin egen portal-teknologi, der er et freeware-produkt.
It-chefens ønskedrøm
Jens Fokdals ønskedrøm for fremtiden er, at brugerne kunne logge på KE's omkring 20 system-komplekser med blot et intelligent password, der for eksempel kunne ligge som en digital signatur på en USB-nøgle:
- Login er et mareridt i dag, fordi brugerne skal huske en masse forskellige koder. Men der er langt igen, til vi når til én indgang til systemerne, fordi de forskellige leverandører anvender deres egen password-indgang, siger han.
Når Jens Fokdal ser ud i fremtiden, håber han at have et it-system, hvor alle informationer, uanset om de står i Word-dokumenter, e-mails, applikationsdatabaser eller er GIS-data, kan opbevares et sted. Samtidig er det den overordnede it-strategi, at al adgang til data i fremtiden sker via portalen.
Billedtekst:
Jens Fokdal, Københavns Energi: -Vi har decentraliseret opdateringen af vores portal, så de enkelte lokalredaktører står for opdateringen af deres del.
Foto: Torben Klint
Boks:
Københavns Energi
Københavns Energi forsyner dagligt mere end en halv million københavnere med el, gas, fjernvarme, vand og afløb.
Virksomheden, der går 150 år tilbage er resultatet af en sammensmeltning af forskellige forsyningsgrene, ejet af Københavns Kommune.
Københavns Energi omsætter for 4,5 milliarder kroner årligt og har 1.550 medarbejdere.