Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. februar 2004.
Virksomheder har stort set ikke forbedret deres websteder siden 2001. Mange forsømmer at udnytte den funktionalitet, som
internettet giver, siger professor.
Erhvervslivet har taget sig en slapper siden 2001, hvad angår deres web-steders funktionalitet. Webstederne er kun blevet en smule forbedret oven på tigerspringet, der skete fra 2000 til 2001. Og på visse områder har 2003 tilmed resulteret i et tilbageskridt.
Det fremgår af en undersøgelse af de 100 største virksomheders websteder. Bag undersøgelsen, der er gennemført de seneste fire år, står Center for Elektronisk Handel (CEH) ved Handelshøjskolen i København. Undersøgelsen fokuserer på websteder, der ikke forudsætter passwords, for at man kan gå på dem.
- Virksomhederne mangler stadig meget, og nogle burde gøre rigtigt meget, siger professor Niels Bjørn-Andersen ved CEH.
- Virksomhederne har ikke udnyttet de funktionaliteter, som internettet giver mulighed for, fuldt ud. Det gælder for eksempel for information til investorer og muligheden for at "brande" sig på nettet. Flere kunne også blive bedre til at støtte kunderne efter salget, tilføjer professoren.
Niels Bjørn-Andersen ser dotcom-boblens kollaps som en mulig forklaring på de sidste års passivitet. Da boblen var på sit højeste i 1999 og de første måneder af 2000 frygtede virksomheder at blive overhalet af virtuelle, nyetablerede konkurrenter, og virksomhederne skyndte sig at få etableret egne web-steder. De hastigt sammenflikkede førstegenerations web-steder fik i 2001 en alvorlig overhaling, men siden er der ikke sket meget.
Minus for brugervenlighed
Generelt er virksomhederne blevet noget dårligere til at sikre brugervenligheden fra 2002 til 2003. De er også blevet en anelse dårligere til at informere om produkter/tjenester og ligeledes til at skabe innovation i tjenester og teknologi.
Til gengæld er virksomhederne blevet bedre til at informere om sig selv, til e-handelsfunktionalitet og til kundeservice.
I undersøgelsen påpeges, at kriteriet købs-/salgstransaktion kun scorer 2,1 på en skala op til 5. Det store gab op til det bedst mulige "karakter" kan ikke blot forklares med, at medicinalvirksomheder stort set ikke kan bruge den salgsform over for forbrugerne.
Ses der på branchemæssig brug af webstederne, så ligger finansbranchen (bank/forsikring) i top, men brugen er veget en smule i forhold til året før. På andenpladsen kommer Transport & Rejser, og derefter følger IT- & Telekommunikation. Laveste udnyttelse ses hos Beklædning & Forbrugsgoder.
Virksomhederne, der klarer sig allerbedst i undersøgelsen er Lego, Hennes & Mauritz, Politiken, MyTravel, TDC og Sonofon. Blandt de dårligste ses Steff Houlberg, Andersen Motors og Aldi. Hovedresultatet er dog, at langt de fleste virksomheder i 2003 kunne byde på et acceptabelt websted, påpeger Niels Bjørn-Andersen. Men der er altså som nævnt stadig masser af luft til forbedringer.
Billedtekst:
- Virksomhederne mangler stadig meget, og nogle burde gøre rigtigt meget, siger professor Niels Bjørn-Andersen. Foto: Torben Klint
Om undersøgelsen
Der er brugt cirka en time på vurdering af hver virksomheds websted, om end visse har krævet ekstra tid. I vurderingen ses der på seks hovedområder:
• Informationer om virksomheden
• Informationer om produkter/tjenester
• Købs-/salgstransaktioner
• Kundeservice
• Brugervenlighed
• Innovation i tjenester og teknologi
For hvert kriterium er fem underkriterier. Som eksempel kan nævnes, at der under købs-/salgstransaktioner blandt andet spørges om muligheden for online-betaling og alternative betalinger foruden information om sikkerhedspolitik.
Benchmarkmodellen er udviklet af professor Niels Bjørn-Andersen sammen med forskerne Stephen Ross Elliot og Anders Schreiner Mørup-Petersen. Kommunikationsfirmaet Evercare har stået for det praktiske arbejde.
Undersøgelsen kan hentes på www.cbs.dk/centres/cec/publications/Benchmark03_final-2.pdf