BREAKINGKathrine Forsberg stopper som CEO i Atea

De størstes websteder har mange mangler

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. februar 2004.


Virksomheder har stort set ikke forbedret deres websteder siden 2001. Mange forsømmer at udnytte den funktionalitet, som
internettet giver, siger professor.

Erhvervslivet har taget sig en slapper siden 2001, hvad angår deres web-steders funktionalitet. Webstederne er kun blevet en smule forbedret oven på tigerspringet, der skete fra 2000 til 2001. Og på visse områder har 2003 tilmed resulteret i et tilbageskridt.
Det fremgår af en undersøgelse af de 100 største virksomheders websteder. Bag undersøgelsen, der er gennemført de seneste fire år, står Center for Elektronisk Handel (CEH) ved Handelshøjskolen i København. Undersøgelsen fokuserer på websteder, der ikke forudsætter passwords, for at man kan gå på dem.
- Virksomhederne mangler stadig meget, og nogle burde gøre rigtigt meget, siger professor Niels Bjørn-Andersen ved CEH.
- Virksomhederne har ikke udnyttet de funktionaliteter, som internettet giver mulighed for, fuldt ud. Det gælder for eksempel for information til investorer og muligheden for at "brande" sig på nettet. Flere kunne også blive bedre til at støtte kunderne efter salget, tilføjer professoren.
Niels Bjørn-Andersen ser dotcom-boblens kollaps som en mulig forklaring på de sidste års passivitet. Da boblen var på sit højeste i 1999 og de første måneder af 2000 frygtede virksomheder at blive overhalet af virtuelle, nyetablerede konkurrenter, og virksomhederne skyndte sig at få etableret egne web-steder. De hastigt sammenflikkede førstegenerations web-steder fik i 2001 en alvorlig overhaling, men siden er der ikke sket meget.

Minus for brugervenlighed
Generelt er virksomhederne blevet noget dårligere til at sikre brugervenligheden fra 2002 til 2003. De er også blevet en anelse dårligere til at informere om produkter/tjenester og ligeledes til at skabe innovation i tjenester og teknologi.
Til gengæld er virksomhederne blevet bedre til at informere om sig selv, til e-handelsfunktionalitet og til kundeservice.
I undersøgelsen påpeges, at kriteriet købs-/salgstransaktion kun scorer 2,1 på en skala op til 5. Det store gab op til det bedst mulige "karakter" kan ikke blot forklares med, at medicinalvirksomheder stort set ikke kan bruge den salgsform over for forbrugerne.
Ses der på branchemæssig brug af webstederne, så ligger finansbranchen (bank/forsikring) i top, men brugen er veget en smule i forhold til året før. På andenpladsen kommer Transport & Rejser, og derefter følger IT- & Telekommunikation. Laveste udnyttelse ses hos Beklædning & Forbrugsgoder.
Virksomhederne, der klarer sig allerbedst i undersøgelsen er Lego, Hennes & Mauritz, Politiken, MyTravel, TDC og Sonofon. Blandt de dårligste ses Steff Houlberg, Andersen Motors og Aldi. Hovedresultatet er dog, at langt de fleste virksomheder i 2003 kunne byde på et acceptabelt websted, påpeger Niels Bjørn-Andersen. Men der er altså som nævnt stadig masser af luft til forbedringer.

Billedtekst:
- Virksomhederne mangler stadig meget, og nogle burde gøre rigtigt meget, siger professor Niels Bjørn-Andersen. Foto: Torben Klint

Om undersøgelsen
Der er brugt cirka en time på vurdering af hver virksomheds websted, om end visse har krævet ekstra tid. I vurderingen ses der på seks hovedområder:

• Informationer om virksomheden
• Informationer om produkter/tjenester
• Købs-/salgstransaktioner
• Kundeservice
• Brugervenlighed
• Innovation i tjenester og teknologi

For hvert kriterium er fem underkriterier. Som eksempel kan nævnes, at der under købs-/salgstransaktioner blandt andet spørges om muligheden for online-betaling og alternative betalinger foruden information om sikkerhedspolitik.

Benchmarkmodellen er udviklet af professor Niels Bjørn-Andersen sammen med forskerne Stephen Ross Elliot og Anders Schreiner Mørup-Petersen. Kommunikationsfirmaet Evercare har stået for det praktiske arbejde.
Undersøgelsen kan hentes på www.cbs.dk/centres/cec/publications/Benchmark03_final-2.pdf




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren