Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. november 2003.
E-mail er vigtig for virksomhederne, men der er ikke styr på mailboksene.
Mail-konsolidering
Mailbokse har spredt sig vildt på virksomhedernes servere, og er typisk placeret på afdelingsservere. Det gør mailsystemerne svære at styre og det er samtidig dyrt, fordi prisen på en enkelt mailboks typisk er høj.
Emails er i dag er en vigtig del af de allerfleste virksomheders eletroniske centralnervesystem. Hvis email-systemet går ned, så har de fleste virksomheder alvorlige problemer.
Fujitsu Siemens' bud på en løsning på dette problem hedder easyXchange, der er en overbygning til Exchange Server 2003.
- Ved at samle mailboksene på færre servere og derved konsolidere mailsystemet opnår man, at prisen på en enkelt mailboks kommer ned under 75 kroner pr. måned, hvor en typisk emailboks i dag er langt dyrere at drive. Samtidig kan man opnå både bedre styring, sikkerhed, højere oppetid på mailsystemet og en bedre sikring mod spam, forklarer Fujitsu Siemens' chef for partneralliancer, Bernd Kosch.
Han tilføjer, at man har analyseret store virksomheders brug af mailsystemer og fundet ud af, at antallet af mailbokse pr. server lå mellem ni og 800. Fujitsu Siemens har taget sin egen medicin og konsolideret sit mailsystem. Det er resultaterne af dette arbejde, firmaet nu gør til et kommercielt produkt.
Konsolideringen er gennemført i to omgange. Første konsolidering var på mailsystemet Exchange 5.5 på over 60 mailservere, da de to computerfirmaer blev sammenlagt.
- Det var svært, erkender Bernd Kosch og fortsætter:
- Med Exchange 2003 er det blevet meget lettere, og fra en start med mailbokse spredt på servere på omkring 30 lokationer er vi i dag nede på at have to klyngesystemer placeret på to lokationer til alle mailbokse.
De to klyngesystemer rummer hver 2.500 mailbokse og er forbundet til brugerne med et globalt netværk, som opererer med en hastighed på 4,5 kilobit pr. sekund. Det er en lav hastighed, men ifølge Bernd Kosh tilstrækkeligt til formålet.
Når man konsoliderer på blot to serversystemer kan man spørge sig selv, om systemerne ikke bliver mere sårbare overfor eventuelle nedbrud. Men det problem er løst med den særlige klyngeteknologi, hvor serverne er spejlet på hinanden. Når det gælder mailsystemer er oppetiden hos Fujitsu Siemens klart forbedret:
- Tidligere havde vi en oppetid på vores mailsystem på 98,5 procent. I dag er den på 99,5 procent, siger Bernd Kosch.
Systemet indeholder også såkaldt Lifecycle Management af emails, hvor de bliver lagret i struktureret form. Det har betydning især, når der er tale om juridiske dokumenter.