Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. oktober 2003.
Tema om printere: Print-på-bestilling (print-on-demand) har åbnet nye muligheder. På de digitale trykkerier kan man få udskrevet netop det, man har har behov for - netop når man har behov for det. Det kan reducere omkostningerne til udskrivning af blandt andet formularer, manualer og brochurer betydeligt. En anden vigtig pointe er, at en stor mængde komplet overflødig udskrivning vil forsvinde. Det er godt for alle - også for miljøet.
Det er kommet på mode at flytte trykopgaver hjem i virksomhederne. Det sparer tid, penge og øger fleksibiliteten.
Print-på-bestilling
Fremkomsten af forholdsvis billige farveprintere og multifunktionsmaskiner har fået mange virksomheder til at udskrive mere selv. Mange af de opgaver, der før blev lagt ud til trykkerier foregår nu inden for virksomhedens egne vægge.
De store leverandører af printere noterer samstemmende denne tendens. Drivkraften bag er først og fremmest økonomisk betinget, men der er også andre både teknologiske og procesorienterede faktorer, der driver udviklingen.
Hos HP siger Peter Koch, der er salgs- og marketingdirektør i divisionen for print og digital billedbehandling:
- Vi ser, at flere og flere virksomheder vælger at trække opgaverne hjem. Det gælder for eksempel produktion af brochurer og andre former for markedsføringsmaterialer. Tidligere har virksomhederne typisk fået trykt alt for meget, og der har været et meget stort spild. Med print-på-bestilling kan mængden af udskrivning nedsættes drastisk og gøres meget mere fleksibel. Samtidig er prisen pr. udskrevet side faldet dramatisk.
Peter Koch tilføjer, at tendensen til at hente udskrivningsopgaver hjem er en udvikling, som fortrinsvis foregår i de store og mellemstore virksomheder. De små virksomheder har stadig ikke råd til de helt avancerede maskiner, der både kan udskrive og færdigbehandle udskrifterne.
Canons udviklingsdirektør Henrik Hansen er enig i, at økonomien er en vigtig drivkraft:
- Prisen på udstyr er faldet voldsomt de seneste ti år, og pris er en meget vigtig faktor. Noget andet er, at dokumenterne i dag bliver til ude i virksomhederne, siger han og forklarer:
- For ti år siden var DTP verdens ottende vidunder. I dag kan alle, der sidder med en ganske almindelig kontorapplikation som Word eller StarOffice, selv være "DTP'ere" og direkte printe for eksempel færdigbehandlede, hæftede og falsede brochurer ud, siger Henrik Hansen.
Dokumenter som ferskvarer
Henrik Hansen peger også på tendensen til, at virksomhedernes dokumenter kommer til at minde om ferskvarer. Der er ikke længere tale om statiske dokumenter. Det skyldes blandt andet, at det, der i dag typisk udskrives, er PDF-filer fra en marketingafdeling. Filerne kan så tilpasses den konkrete opgave.
Desuden kan print ses i et mere holistisk perspektiv i forbindelse med udbredelsen af portal-tankegangen i virksomhederne.
Det betyder, at alle let kan få fat i dokumenter. Derved frigør man ifølge Henrik Hansen arbejdskraft, der kan bruges på de reelle arbejdsopgaver. Og når dokumenterne er prædefinerede, kan brugerne oven i købet ikke komme til at gøre noget galt.
Tager egen medicin
Administrerende direktør Carsten Ottosen, Lexmark siger:
- Der er rigtig mange penge at spare ved at hente udskriftsopgaver hjem. Vi har taget vores egen medicin og gjort det. Tidligere har vi smidt store mængder af brochurer ud, fordi der skete ændringer. Nu udskriver vi, når der er behov for det, og vi kan nøjes med blot at trykke på et ikon på printeren, så udskrives den rigtige brochure.
Carsten Ottosen peger også på, at der er store penge at hente for virksomhederne ved at anvende standard-skabeloner for dokumenter i forbindelse med print-på-bestilling. Det kan for eksempel være fakturaer eller andre standarddokumenter, der så blot skal udfyldes med de aktuelle informationer.
Procesorienteret
- En af drivkrafterne for at trække udskrivningsopgaverne hjem er kravet til mere fleksibilitet, færre omkostninger og tidsbesparelser i forbindelse med at lede efter ting. Det er meget procesorienteret, siger Henrik Hansen.
Det har også haft en betydning, at at udstyret er blevet nemt at bruge i forhold til for blot få år siden, og at maskinerne laver færdige produkter.
- Det betyder, at man kan koncentrere kræfterne om at skabe en strategi for dokumentstyring, siger Henrik Hansen.
Slag mod den grafiske branche
For traditionelle grafiske virksomheder er tendensen til at hente udskriftsopgaver hjem i virksomhederne endnu et hårdt slag.
- Desværre for den traditionelle grafiske branche er alt, hvad der er trykt på papir statisk information. Det, verden forlanger i dag, er dynamisk information. Og selv om slutkommunikations-mediet er papir, så skal det være det rigtige stykke papir med det rigtige indhold på det rigtige tidspunkt, siger Henrik Hansen.
Peter Koch vurderer, at print-på-bestilling vil være med til at drive udviklingen i retning af et reelt opbrud i den grafiske branche:
- Vinderne vil blive de virksomheder, der forstår at integrere deres maskiner med kundernes databaser, vurderer han.
Henrik Hansen siger, at grafiske virksomheder også bør overveje at drive dokumenthåndtering for deres kunder:
- Det kan let blive en bedre forretning for de grafiske virksomheder end trykopgaver, pointerer han.
Billedtekst:
Henrik Hansen, Canon: - Intern udskrivning vil ikke erstatte alt, den grafiske branche laver i dag. De to ting kommer til at sameksistere, men markedet er i fuld gang med at rykke.