Drift og vedligehold

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. marts 2003.


Et driftsmøde om ugen af en halv times varighed. Sådan bør det være. It-chefen skal ikke bruge tid på tekniske problemer som kuk i printerserveren. Tiden skal bruges på kreativ og fremadrettet tænkning, konferencer og ideudviklingsmøder. På velforberedt og inspirerende orientering af medarbejderne, opbygning af teamspirit og nye muligheder for at udnytte og udbygge virksomhedens it-ressourcer til forretningens bedste.

Sådan ser den ideelle verden ud for it-chefen i en stor virksomhed. Men den ideelle verden eksisterer som bekendt ikke. Heller ikke, når man kigger på it-chefers tidsforbrug i en stor undersøgelse fra IBM.

IBM Business Consulting Services har igennem fire år samlet informationer om, hvordan tiden anvendes i it-afdelingerne i 300 virksomheder verden over. Resultatet, der ikke tidligere har været offentliggjort, viser, at der er langt fra ideal til virkelighed.

Mest tid bruges på drift
- Det har store konsekvenser for virksomheden, når it-organisationen ikke kan prioritere tiden rigtigt i forhold til de opgaver, it-afdelingen er ansvarlig for. Virksomheden får forringet konkurrenceevnen, og it-afdelingen mister troværdighed internt i forhold til ledelse og medarbejdere, siger Peter Høygaard, Associated Partner i IBM Business Consulting Services.

It-cheferne mister overblikket, fordi de drukner i opgaver med drift og vedligehold. Brandslukning er en hverdagsdisciplin, mens innovation i praksis er ren ønsketænkning, mener Peter Høygaard:
- Den typiske it-chef anvender sin tid med følgende fordeling: 75 procent af tiden går med driftsmæssige opgaver - det burde være ti procent. 20 procent på samarbejde med forretningssiden - det burde snarere være ti procent. Fem procent på innovation, og det burde ikke være under 40 procent, siger han.

Når en så stor del af tiden går med de driftsmæssige opgaver, bliver it-afdelingen reaktiv i forhold til organisationen i stedet for at være proaktiv. It-cheferne har ikke det nødvendige overskud til at tænke i innovation og samarbejde og dermed, hvordan it-processerne understøtter forretningens behov.

- Kompleks arkitektur og knopskydning medfører stort vedligeholdelsesarbejde. Feberredninger udgør en stor del af it-chefens dagsorden, siger Peter Høygaard:
- Når der ikke er en klar sammenhæng mellem it-løsninger og forretningsbehov, træffes beslutningerne alene ud fra et it-fagligt synspunkt. Eller også sker det omvendte, altså at en forretningsproces optimeres isoleret, uden at der tages it-faglige hensyn. It-afdelingen fjerner sig mere og mere fra forretningssiden, når tiden er bundet op på de forkerte aktiviteter.

It og business skal hænge sammen
Det er et skråplan for it-afdelingen at løse opgaverne efter først til mølle-princippet. Løsningen kan være at lave en analyse- og værdimodel, der kan være en hjælp til at prioritere, mener Peter Høygaard.

- I en værdimodel kortlægger man sammenhængen mellem forretningsprocesser og it-understøttelsen, så det bliver synligt. Det handler jo om business, så it-cheferne skal bruge kræfterne der, hvor det giver mest værdi for pengene.

Værdimodellen skal være kommunikationsredskabet mellem forretning og it, og når alle nye initiativer drøftes ud fra en fast referenceramme, er det lettere at sortere de ikke-rentable initiativer fra. Det vil frigøre ressourcer og tilmed gøre it-systemet hurtigere og mere stabilt, når det trimmes for uhensigtsmæssige knopskydninger.

Billedtekst:
- It-cheferne bruger tre fjerdedele af deres tid på driftstekniske spørgsmål. De burde højst bruge ti procent, siger
Peter Høygaard, Associated Partner i IBM Business Consulting Services.

Boks:
Ledelse
Udvikling af applikationer
Supportapplikationer
Udviklingsinfrastruktur
Drift
Supportinfrastruktur

Billedtekst:
Sådan ser it-chefernes tidsforbrug ud i 300 store, overvejende udenlandske virksomheder. Der er ikke meget tid tilovers til at udvikle forretningen, når først dagens praktiske gøremål er overstået. Kilde: IBM




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere