Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. juni 2002.
Nu kan borgerne i Ballerup Kommune få overblik over en lang række økonomiske mellemværender
med kommunen. Man kan tilmed tilrettelægge egne afdragsordninger.
Ballerup Kommune har taget hul på næste generation digital forvaltning over for borgerne.
Med en helt ny selvbetjeningsløsning fra Fujitsu Invia kan Ballerup-borgerne, se hvilke økonomiske forhold, borger og virksomhed har med kommunen.
Løsningen er en integreret del af Fujitsu Invias kommuneløsning, der bygger på Navision Axapta og giver borgerne et kig direkte ned i debitorsystemet.
- Det er første gang, der er nogen, der prøver det her, så det er svært at sammenligne, hvad der skal komme ud af det. Men der er ingen tvivl om, at borgere og virksomheder efterspørger selvbetjeningsløsninger, siger Ballerups borgmester Ove Dalsgaard (S).
Ingen mål
Kommunen har derfor heller ikke sat konkrete mål op som succeskriterier for borgernes anvendelse af løsningen, men vil dog markedsføre tjenesten bredt, så så mange som muligt for glæde af de nye selvbetjeningsmuligheder.
- Det vigtigste er at få nogle erfaringer, som kan indarbejdes i fremtidige løsninger. Og så forventer vi også at kunne få nogle konkrete resultater på enten ressourcer eller timeforbrug, siger Ove Dalsgaard.
Med den nuværende løsning kan borgere eller virksomheder se både afholdte og fremtidige betalinger til kommunen.
Er man i restance, kan man også se det, og det er muligt for borgeren selv at opsætte en afbetalingsplan, hvis det man skylder er mindre end 30.000 kroner.
Det foregår helt automatisk uden indblanding fra kommunen.
Stor udfordring
Hver måned udskriver kommunen regninger på 5.000 institutionspladser, og to gange om året får 8.000 boligejere oplysninger, så potentialet for den digitale selvbetjening er inden for rækkevidde.
Omkring 80 procent af regningsmodtagerne er tilmeldt Pengeinstitutternes Betalingsservice (PBS), der ordner betalingerne automatisk, men kommunen forventer alligevel, at borgerne og virksomhederne vil have interesse i at følge med på nettet.
- Det er en start, og det er klart, at vi skal have mere med, hvis vi også skal få borgerne med i et væsentligt omfang. Men det er jo en stor udfordring for kommunen at tilrettelægge systemer for borgere, der måske kun to eller tre gange om året er i kontakt med rådhuset. Alene det at få folk til at huske deres pin-kode er en udfordring, siger Ove Dalsgaard.
På sigt overvejer kommunen at udarbejde løsninger på pensionsområdet og sygedagpengeområdet.
Billedtekst: - Der er ingen tvivl om, at borgere og virksomheder efterspørger selvbetjeningsløsninger, siger Ballerups borgmester Ove Dalsgaard.