Lille spejl på væggen der

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. februar 2002.


VIL BRUGERNE BETALE? Rundt om på de danske medier er der hektisk aktivitet for at udvikle nye tjenester, som brugerne kan mikrobetale for. Men ingen ved, om forbrugerne faktisk vil betale. Analytikeren Per Andersen giver ideen dumpekarakter.

I offentligheden har danske medier og portaler som for eksempel Jubii i løbet af 2001 mest diskuteret, hvordan de sådan helt lavpraktisk kan få brugerne til at betale for indhold og hvornår.
Svaret hedder mikrobetaling, og mens medierne sammen og målrettet har arbejdet på at få udviklet en fælles løsning, har de ikke røbet meget om de konkrete planer for, hvad de vil have penge for. Allerede i efteråret havde mange medier dog nedsat arbejdsgrupper, der enten ideudvikler på gammelt indhold eller udvikler helt nye tjenester, der kan tages penge for allerede om få måneder.
Skatkister som for eksempel artikelarkiver er en af de ting, der typisk vil blive gjort tilgængelig for søgning mod betaling.
Tendensen er, at medierne som hovedregel ikke vil begynde at tage betaling for noget, der før var gratis. Sådan er det også hos www.krak.dk, hvor kendte services som adresseopslag, kort og ruteplanen ikke kommer til at koste penge.
- Men vi udvikler nye services oven på de eksisterende gratisydelser, altså mere avancerede kortløsninger og en mere avanceret ruteplan, som kommer til at koste penge, siger direktøren for Krak Internet, Peter Budtz.
Der er også helt nye betalingstjenester i støbeskeen hos Krak, og dem ønsker Peter Budtz af konkurrencehensyn ikke at afsløre andet om, end at de går i luften i løbet af foråret.
Om årsagen til, at Krak ikke vil tage penge for tidligere gratis ydelser, siger han.
- Det kan vi ikke, for vi tror ikke Internetbrugere er så loyale, at de vil betale for noget hos os, som de kan få næsten tilsvarende og gratis hos andre, siger Peter Budtz.
Jubii Nation
Jubii måtte sidste sommer sande, at det heller ikke er populært at begynde at tage penge for ting, der tidligere var gratis. Portalen blev oven i købet meldt til Konkurrencestyrelsen for at begynde at tage betaling for at blive optaget i indekset.
Så er det gået meget bedre med Jubii Nation-konceptet, som blev lanceret 1. oktober. For 250 kroner årligt kan man blive en slags VIP-bruger med specielle rettigheder og få mere plads på spilserverne osv.
Mikrobetaling kan - hvis konceptet bliver accepteret af brugerne - komme til at betyde mere indhold på nettet.
- Alternativet til mikrobetaling er ikke gratis indhold, men mindre indhold, mener Søren Queitsch, salgsdirektør på Ingeniøren og en af frontskikkelserne i etableringen af mediernes fælles mikrobetalingsløsning.
Monopolisering
Administrerende direktør hos IDC Nordic, Per Andersen, tror ikke på mediernes fælles initiativ om mikrobetaling. Han mener, at det lugter af et forsøg på at stå sammen om at monopolisere internettets indhold og tvinge brugerne til at betale ved alle sammen at begynde at kræve betaling.
- Problemet er jo, at det er næsten umuligt at få folk til at betale for en vare, som de kan få gratis et andet sted, mener Per Andersen.
Der skal kun Èn udbyder til, som tilbyder indhold gratis, så er det hele ødelagt, påpeger Per Andersen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere