Web-analyser erstatter papir-spørgeskemaer

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. december 2001.


JA, NEJ, VED IKKE. Kundetilfredshedsanalyser, annoncetest og andre spørgeskemaundersøgelser er både nemmere og billigere at udføre over nettet end fysisk.

Spørgeskemaundersøgelser må kunne gøres smartere og enklere på internet.
Sådan lyder den korte version af de tanker, som datalogerne Ole Engele Nielsen og Richard Amdi Madsen gjorde sig, da de startede InterResearch i 1997.
De to var begge ansat på traditionelle analyseinstitutter, og her var man bestemt ikke med på net-tankerne.
- Der er en tilbøjelighed til at gøre tingene, som man altid har gjort på de gamle institutter, så de var ikke lydhøre. En anden årsag kan være, at internet-kunden ikke har det samme behov for at snakke med dyre analysekonsulenter hos instituttet, hvor det ofte koster 50.000 kroner i rådgivning bare at komme i gang. Den indtjening ville man nok ikke risikere at gå glip af, siger direktør Ole Engele Nielsen.
Papir er komplekst
Han kan remsen på fingrene over alt det, man slipper for ved at lave analyser på nettet fremfor på papir-spørgeskemaer.
- Først skal spørgeskemaerne laves. De sendes frem og tilbage og rettes, og når de er færdige skal de tastes ind og printes ud som færdige skemaer. Så skal de sendes ud og deles ud og udfyldes og samles ind og sendes tilbage. Så skal svarene scannes og rettes, fordi der altid er fejl i indscanningen. Det er meget komplekst og omstændeligt, siger Ole Engele Nielsen.
Forretningsideen bag InterResearch er at lægge hele processen på nettet. Det er enklere, billigere og giver færre fejl.
- Kunden kan også selv bestemme, hvor dyrt det skal være, fordi man i princippet kan lave det hele selv. Mange virksomheder har selv dygtige analysefolk, der fint har forstand på at lave spørgeskemaer og som bare skal bruge vores software og en lille smule coaching, siger Ole Engele Nielsen.
InterResearch laver ikke panelundersøgelser, men har specialiseret sig i analyser af kendte grupper via internet. Det kan for eksempel være medarbejderundersøgelser, web-stedsundersøgelser, kundetilfredshedsundersøgelser, læserundersøgelser for medier eller nyhedsbreve og annoncetests.
Den største konkurrence kommer fra kundernes egne IT-afdelinger, som erfaringsmæssigt elsker at lave spørgeskemaundersøgelser.
Interresearch sælger også sin software. For eksempel har Instituttet for Fremtidsforskning købt den, og flere andre virksomheder, som i varierende grad trækker på Interresearchs ekspertise på timebasis, når de udfører undersøgelser.
Flere analyser
I krystalkuglen ser Ole Engele Nielsen en tendens, der allerede er på vej, nemlig mere interaktive spørgeskemaer med spændende grafik og videoklip. Allerede nu bruges grafik, for eksempel i annoncetest, men det vil også snart blive muligt at lave annoncetests af tv-reklamer m. streaming video via nettet, hvor respondenterne i dag må kaldes ind til en fokusgruppe.
- Jeg tror også, at man vil se analyser og tests udført oftere og på nye områder, fordi internet-metoden gør, at prisen falder, siger han.
- Eksempelvis vil mange virksomheder nok gå over til at få lavet flere og mindre medarbejdertilfredshedsundersøgelser, med måske et emne ad gangen og ti spørgsmål, som man realistisk kan nå at tage action på i stedet for et kæmpeskema med 50 spørgsmål og alt for mange emner en gang om året, siger Ole Engele Nielsen.
Et andet område vi kan vente at se mere til er internationale undersøgelser på virksomheders intranet og pop up-undersøgelser på web-steder, der har en repræsentativ sammensætning af de besøgende.
InterResearch lavede i øvrigt for et år siden en pop up forundersøgelse for filmen En Kort - En Lang blandt brugerne på daværende www.scope.dk, som fik et spørgeskema fra Filminstituttet, hvor de skulle sige deres mening om titlen og en synops for filmen.
- Normalt ville interiewerne stå uden for nogle biografer for at finde "filminteresserede". Men de er jo meget nemmere og billigere at finde på www.scope.dk, siger Ole Engele Nielsen.

fakta: Gør det selv
På adressen www.defgo.dk (forkortelse af define and go) kan kunder og testbrugere udforme deres spørgeskemaer, eventuelt helt uden hjælp mod at betale en licensafgift til InterResearch, der så fungerer som ASP'er. Kunderne kan også vælge at få lidt eller meget bistand fra InterResearchs konsulenter på timebasis. InterResearch holder med jævne mellemrum gratis seminarer i, hvordan man laver analyser, spørgeskemaer, medarbejderundersøgelser og så videre på nettet.

fakta: InterResearch A/S
Stiftet i 1997 af Ole Engele Nielsen og Richard Amdi Madsen. Begge er dataloger og deler direktørjobbet. Virksomheden beskæftiger otte medarbejdere og er både analysevirksomhed og softwarehus, og det gavner bundlinien.

fakta: XML i databasen
- HTML til brugerne
InterResearch valgte i 2000 at opbygge et nyt IT-system, baseret på en XML-database -Tamino fra Software AG - og Java Script. Kunderne og respondenterne får dog kun HTML-kode sendt til deres browser. Det er en ny og formentlig særdeles fremtidssikret måde at gøre tingene på - og InterResearch brænder for XML.
XML (eXtensible Markup Language) er en standardiseret måde at beskrive data på, men ikke en standard i sig selv. Der findes dog XML-standarder inden for mange områder - de kaldes DTD'er eller Document Type Definition - også inden for spørgeskemaer. Standarden hedder TADEQ, og er udviklet af en arbejdsgruppe i ESPRIT-regi. Eksistensen af TADEQ har sparet InterResearch for års udviklingsarbejde og gjort det muligt at komme hurtigt i gang på den nye platform.

Billedtekst: - Vi anbefaler kunderne at lave flere, mindre undersøgelser frem for en stor. Økonomien er ikke længere nogen hindring, fordi der ikke behøver være et stort startgebyr, når man bruger internet, siger Ole Engele Nielsen (t.h.). Sammen med Richard Amdi Madsen (t.v.) stiftede han firmaet InterResearch. Foto: Torben Klint

Billedtekst: De besøgende på www.scope.dk blev allerede for et år siden spurgt, hvad de syntes om titlen og synopsen til filmen En Kort - En Lang.
Foto: Scanpix




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere