Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. december 2001.
SKULTE TAB. Brugergrænsefladerne i e-butikkerne er stadig for dårlige. Kunderne kan ikke finde varerne eller gennemføre betalingen.
Når så mange køb på nettet ikke gennemføres, skyldes det, at der først og fremmest er problemer med at finde de ønskede varer i butikken - også selv om de faktisk findes i sortimentet. Besværlig betaling og krav om at indtaste følsomme data flere gange bærer også en del af skylden.
Det viser en international undersøgelse af e-handel. Her klarer de danske testkøbere sig bedst i norden. Kun 28 procent af de bundne opgaver i form af køb i danske forretninger blev ikke gennemført mod en nordisk fiasko-rate på 39. Sammenholdes gennemførelsesprocenten i Danmark med værdien af den estimerede danske e-julehandel (540 millioner kroner ifølge Forrester), så kan man regne sig frem til et skjult tab på ca. 200 millioner kroner.
Det er Icon Medialab, der har gennemført undersøgelsen, og brugerekspert Sara Redin har stået for den danske del af undersøgelsen.
- Gennemgående er der ikke hentet erfaringer ind fra forretningsdisken til struktureringen af e-butikken. Ofte er søgekriterierne ikke logiske for andre end hjemmesidens skabere. Hvor mange bestiller for eksempel bøger efter ISBN-nummer, siger Sara Redin.
Læs hele undersøgelsen på www.iconmedialab.com.
le