Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. november 2001.
UFORNUFTSÆGTESKAB? Forlaget Audio Media har indgået en markedsføringsaftale med Keyword Danmark, hvor
Audio Media får gratis keywords mod at markedsføre keywords massivt til computerbladenes læsere.
Computerworld DotNet fik forleden en pressemeddelelse om, at læserne af forlaget Audio Medias publikationer ikke længere behøver skrive ".dk" i browserens adressefelt for at finde mediernes fælles hjemmeside.
Vi kunne ikke rigtig se det epokegørende, og ringede op til marketingdirektør Henrik Bang, Keyword-danmark.dk.
- Kan du forklare, hvilke fordele Audio Medias læsere får. Jeg kan ikke finde andre oplysninger i pressemeddelelsen, end at de ikke længere behøver skrive ".dk" i deres browser?
- Det er rigtigt opfattet, at der ikke er mere lige nu. Men man skal jo starte et sted. Det her er startskuddet til vores samarbejde, som vil være væsentligt mere udbygget om tre til seks måneder, siger Henrik Bang.
- Den funktionalitet findes jo også for mange andre danske medier og hjemmesider. Hvis jeg for eksempel bare skriver "Computerworld" i adressefeltet, så lander jeg automatisk på www.computerworld.dk - og vi har ikke købt noget af jer?
- Forklaringen på det er MSN's "mest søgte"-funktionalitet. For de hjemmesider, som danske brugere har givet mange hits, er det kun nødvendigt at skrive navnet i adressefeltet - så leder MSN automatisk brugeren ind på siden. Man kan sige det er en slags gratis forløber for keywords, som vil blive faset ud. Mange andre ting på nettet, som har været gratis, kommer jo til at koste penge, siger Henrik Bang.
- Kan du forklare, hvad fordelene så vil blive for Audio Medias læsere?
- Jo, de får en forædling af deres søgning, ligesom det bliver tilfældet for Codans kunder, når de har fået de keywords implementeret, som de har købt. Så vil man for eksempel kunne skrive "codan" mellemrum "ulykkesforsikring" i adressefeltet og lande lige på det ønskede produkt. På samme måde bliver det muligt at søge på emner hos Audio Media, men de skal lige have uddannet læserne først, siger Henrik Bang.
- Med det job, du har, så skal du jo tro på det, men jeg spørger alligevel - tror du virkelig, brugerne har brug for keywords?
- Ja, det tror jeg. Hvis der for eksempel havde været keywords, da jeg købte en computer til min mor og far og skulle lære dem at bruge internet, så havde jeg sparet meget tid, siger Henrik Bang.
- Men har nørder, som læser computerblade også brug for keywords? Installerer de ikke bare den nye søgebar fra Google eller Yahoo Essentials, hvor Yahoo har udviklet samme funktionalitet uden om MSN og Realnames (ejer af Keyword, red.)?
- Den udvidede funktionalitet kan alle bruge, men de avancerede brugere, der selv installerer Yahoo Essentials eller andre browsere som Netscape og Opera, (som gør, at keywords ikke virker, red.), ville nok alligevel ikke bruge keywords som primær søgefunktion, siger Henrik Bang.
Tilbage står et enkelt spørgsmål, som kun fremtiden kan bringe svar på: Hvor mange potentielle keyword-brugere er der tilbage, når man har trukket de af Audio Medias computerbladslæsere fra, der kan finde på at installere Yahoo Essentials eller andre browsere?