54 danske pengeinstitutter med i alt op mod 400.000 danskere som kunder har en alvorlig brist i sikkerheden i forbindelse med anvendelsen af den nye fælles logon-løsning, NemID, skriver Politiken.
Bristen betyder, at man ikke logger ud af sin netbank, selv om man lukker det faneblad i browseren, som man har anvendt.
Ifølge direktør i Skandinavisk Data Center, Erik Jakobsen, anvender SDC den samme løsning i samtlige de 54 pengeinstitutter, som SDC driver netbank for.
Problemet er blevet opdaget af en kunde.
Han kunne efter besøg i netbanken og lukning af fanebladet alligevel logge ind med både NemID og sin gamle loginløsning - og det alene ved at åbne en ny fane og taste netbankens adresse uden kodeord.
»Jeg kan ikke afvise, at situationen kunne opstå. Men jeg vil ikke kalde det et sikkerhedshul, for man skal undlade at klikke på log-ud knappen for at uhensigtsmæssigheden dukker op, men kønt ser det da ikke ud. Så sent som for tre uger siden fik vi vores årlige rapport fra vores it-sikkerhedsfirma, og der var ikke registreret noget problem i den henseende«, siger Erik Jakobsen til Politiken.
Han tilføjer, at logon-proceduren er blevet anvendt i mange år, uden at SDC har hørt om, at kunder er blevet kompromiteret samt at fremmede ikke kan foretage transaktioner, hvis de på den pågældende måde får adgang til en konto.
Transaktioner vil nemlig kræve en kode.