Computerworld News Service: Med købet af teknologi-bloggen TechCrunch og video-siden 5min Media, håber AOL at kunne styrke virksomhedens udbud af indhold.
Opkøbene sker i overensstemmelse med administrerende direktør Tim Armstrongs plan om at gøre AOL til en stor udbyder af originalt indhold og på den måde styrke brugerengagement og reklameindtægter.
TechCrunch, som blev grundlagt i 2005 af Michael Arrington med det formål først og fremmest at dække nystartede internet-virksomheder, vil beholde sin redaktionelle frihed og kommer til at leve side om side med AOL's andre teknologi-blogs, som for eksempel Engadget, fortalte virksomhederne tirsdag.
"Jeg forventer, at vi nu, med TechCrunch som en del af fundamentet, vil begynde at opbygge en mere omfattende indholdsforretning, der kan tale til et større publikum," sagde Tim Armstrong på scenen under konferencen TechCrunch Disrupt, som fandt sted i San Francisco.
Kan sige hvad jeg vil
"Kan jeg stadig sige, lige hvad jeg vil? Det er en del af aftalen, er det ikke?," spurgte Michael Arrington.
"Du skal gøre nøjagtig det samme, som indtil nu har gjort dig til en succes. Vi vil forsøge at holde fingrene væk så meget som muligt," svarede Tim Armstrong.
Udover det San Francisco-baserede flagskib TechCrunch.com, står TechCrunch også bag hjemmesider i Europa og Japan, og bag forskellige blogs om mere specifikke områder inden for teknologi-branchen, som for eksempel MobileCrunch og TechCrunchIT.
Opkøbet af 5min skal styrke AOL's tilbud på video-området på en række hjemmesider. 5min's video-arkiv indeholder mere end 200.000 videoer fra mere end 1000 forskellige medie-virksomheder og video-producenter.
Med base i New York har 5min tiltrukket mere end 20 millioner unikke besøgende og streamet mere 130 millioner videoer i USA i løbet af august alene.
AOL har ikke afsløret de økonomiske detaljer i handlen.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen