Klokken 11.00 mandag udsender Telenor en pressemeddelelse.
Overskriften i meddelelsen bærer titlen: "Telenor ændrer organisationen".
Det viser sig, at Telenor afskediger 200 medarbejdere i forbindelse med omlægningen af organisationen, som rummer 2.300 ansatte inden dagens afskedigelser.
"Lad mig først sige, at det her er noget af det værste, man kan gøre som leder. Det er noget, som vi virkelig ikke ønsker," indleder administrerende direktør Jon Erik Haug i et interview til Computerworld.
"Når man ser på markedsudviklingen, som vi har her, hvor markedet er fladet ud uden vækst i omsætningen fremover, mens omkostningsniveauet vokser som følge af prisstigninger, og vi samtidig har brug for overskud til at erobre markedsandele fremover og investere i ny teknologi, så har jeg ikke noget valg," siger han.
Generelt har det danske telemarked igennem flere år været ramt af stagnation, mens enkelte områder som eksempelvis mobilt bredbånd har skejet ud.
Stagnationen på markedet betyder ifølge Jon Erik Haug, at omkostningerne skal ned for at kunne leve op til de ambitioner, som Telenor har i Danmark.
"Vi har store ambitioner i Danmark, og derfor bliver vi nødt til at hænge på teknologiudviklingen for at kunne give de produkter, som kunderne vil have. Det er den hårde og brutale sammenhæng," siger han.
Fyrede også sidste år
Det er ikke længere tid siden end august sidste år, at Telenor senest gennemførte en omfattende fyringsrunde. Dengang fyrede daværende topchef Henrik Clausen blandt andet en række ledere for at gøre kommandovejen mellem top og bund i virksomheden kortere.
Sidste år gennemførte I også en fyringsrunde i Danmark, hvor der røg lidt over 100 medarbejdere. Hvordan kan det være, at I skal ud i så stor en fyringsrunde igen?
"Der er hele tiden brug for at tilpasse omkostningerne, og Henrik Clausen vurderede i fjor, at det var nødvendigt, og jeg har foretaget en ny vurdering i forhold til markedsudsigterne, så det er det. Jeg har egentlig ikke så meget mere at sige til det," fortæller Jon Erik Haug.
Ny organisation
Dagens fyringsrunde sker som led i en omlægning af Telenor Danmarks organisation. Det betyder blandt andet, at kundeservice-divisionen nedlægges, og funktionerne flyttes ind under henholdsvis privat og erhverv.
"Jeg ønsker at forenkle organisationen og gøre det tydeligere, hvem har der markedsansvaret for erhverv og privat. Jeg lægger flere funktioner ind under privat og erhverv for at give dem et mere tydeligt ansvar for 'profit and loss' - altså lønsomhed- og resultatansvar inden for de to enheder," forklarer Jon Erik Haug.
Det betyder, at Telenor nu er opdelt i fire søjler: Teknik, Erhverv, Privat og Telenor Butikken.
Dermed blev kundeservicedirektør Lisbeth Hvidkjær en af de ramte i dagens fyringsrunde, ligesom forretningsudviklingssøjlen også forsvinder.
Hvad bliver konsekvensen af omlægningen?
"Jeg håber, at vi bliver markedsorienterede og omkostningseffektive. Det er de to ting, jeg hovedsageligt ønsker ved omlægningen."