IBM køber det amerikanske dataanalyse-selskab Netezza og lægger knap 9,7 milliarder kroner på bordet for selskabet.
Købet sker med det klare formål at udvide IBM's tilstedeværelse på markedet for software til forretnings-analyser.
Købet af Netezza er udtryk for, it-verdenens store spillere for tiden er i fuld gang med at positionere sig på markedet for data-warehousing - altså markedet for blandt andet storage og analyse af data.
Handelen kommer således i kølvandet på Hewlett-Packards og Dells heftige budkrig om datastorage-selskabet 3Par, der endte med, at Dell trak sig. Det kan du læse mere om her.
Datamængderne vokser
Grunden til den voksende interesse for datawarehousing-markedet er, at dette marked vokser kraftigt for tiden. Det sker i takt med, at de anvendelige datamængder - fra e-mail, ordrer, korrespondance og meget andet - i virksomheder og hos myndighederne vokser kraftigt.
Netezza står bag en række software-produkter til avanceret datanalyse.
"Nu bringer IBM analyseværktøjer ud til masserne. Vi fortsætter med at udvikle vores evner inden for system-integration ved at koble optimeret hardware og software sammen," lyder det i en pressemeddelelse fra IBM.
Købet vil først blive gennemført, hvis Netezza aktionærer siger ja til IBM's tilbud. IBM forventer, at fusionen vil blive indledt i løbet af fjerde kvartal i år.