Artikel top billede

Din it-performance stinker - se her hvorfor

Vores it-performance stinker så meget, at potentialet i it slet ikke udnyttes ordentligt. Det er der nogle helt konkrete grunde til.

Læs også: Sådan måler du værdien af din it.

It underpræsterer generelt i forhold til potentialet. Sådan lyder konklusionen i en undersøgelse 130 store virksomheder, som Accenture har udarbejdet på baggrund af en ny målemodel, Accenture BVIT, Business Value of IT.

Potentialet sættes her efter de virksomheder, der præsterer bedst.

At it-potentialet ikke udnyttes optimalt, skyldes en simpel og meget velkendt årsag: Topledelse og CIO kommunikerer stadigvæk ikke ordentligt sammen.

"Virksomhederne underpræsterer i gennemsnit 35 procent i forhold til deres potentiale. Alle siger, at it skal drive og skabe forandringer. Det er de enige om, men performance stinker," fastslår Hakanen.

Her er problemet

"Det overvejende problem er passivitet, både fra it-ledelsen og topledelsen. Der mangler forståelse for, hvad it har potentiale til at levere. Man forstår ikke, hvad it kan sætte virksomheden i stand til at gøre. Topledelsen forstår det ikke, og it-ledelsen mangler drivet," siger han.

"Man kan sige, at det er dårlig ledelse. Man kan også sige, at det basalt er et spørgsmål om, at man stadig ikke forstår hinanden, selvom vi har diskuteret problemet de seneste 10 år: It og forretning skal sammentænkes og forstå hinanden. Det skal man virkelig gøre noget ved."

I gennemsnit mangler alle virksomheder i undersøgelsen at realisere 25 procent af deres it til optimal forretningsudnyttelse, påpeger Hakanen.

"It-drengene er gode til teknologi, men det konverteres ikke til action. CIO'en skal insistere på at være en del af forretningsudviklingen," siger Jouni Hakanen.

Den tunge arkitektur

I undersøgelsen er det efter virksomhedernes opfattelse it-arkitektur og it-processer, der står mest i vejen for evnen til hurtig forretningsforandring.

"It-arkitektur opfattes monolitisk og som svær at ændre, og det samme gør it-processer. Det tager for lang tid. Det må ikke tage tre måneder at ændre en forretningsproces it-mæssigt, det må tage maksimum to uger," siger Jouni Hakanen.

Inden for dette område beregner modellen, at værdien er under 40 procent af det optimale for alle virksomheder i snit.

Når det gælder it-services, de it-baserede produkter og services, er hovedkonklusionen, at it-services bidrager med 44 procent af virksomhedens samlede evne til at skabe værdi.

"Det er et fantastisk argument fra CIO'en side, når han skal gøre sit ansvar og sin indflydelse gældende," siger Jouni Hakanen.

Accenture har spurgt de 130 virksomheder til it-understøttelsen i samtlige processer i virksomhederne. CRM og Supply Chain er de områder, der er dybest afhængig af it.

"It er afgørende for, at din kunde stoler på dig. Du skal kunne fortælle din kunde, hvornår præcis, du leverer ordren. Lastbilen står ved din bagdør på fredag klokken 10. Kan du gøre dine it-evner bedre, påvirker det forretningen," siger han.

Værdiforøgelse i kerneforretningerne er helt afhængig af it, viser undersøgelsen.

"Din evne til at ændre it-services, hænger nøje sammen med værdien af forretningen. Mange virksomhedsledelser mangler desværre at prioritere og skabe konsensus med udviklingen af it. Det forhindrer, at værdien af forretningen øges. Forretningen siger, at 'vi er gode til at forstå det her, men it-fokene er ikke'. It-folkene siger det samme, blot med omvendt fortegn. Det er et klassisk dilemma. It og forretning spiller stadig langt fra optimalt sammen," siger Jouni Hakanen.

"Der er kun os"

I en af de virksomheder, som Jouni Hakanen respekterer mest, siger CEO'en: 'Vi har ikke en it-afdeling, vi har én forretning, det er ikke os og dem - det er kun os.'

"De ligger meget højt i undersøgelsen. De kører ikke it-projekter, de kører kun projekter. Der er jo it i alt," siger Hakanen.

It og forretningen er da gennem årene blevet lidt bedre til at arbejde sammen, erkender Jouni Hakanen, men hastigheden er stadig en vigtig faktor.

"Teknologien flytter sig hele tiden. Den giver hele tiden nye muligheder, og fungerer som driver for nye forretningsmodeller."

Undersøgelsen viser, at hvis en virksomhed udvikler sin it-funktion, kan den i gennemsnit øge sin forretningsværdi med 41 procent sammenlignet med de virksomheder, der performer bedst.

"I dag er det it-services, der skaber mest værdi for en virksomhed. De skal kigge på alle de it-services, de tilbyder i dag, og se det hele fra et forretningsperspektiv. Hvilke af vore services har vi, og hvor stor værdi har de? Man skal overveje at omkalfatre it-serviceporteføljen, for mange virksomheder gør ting, der ikke kan betale sig. Spørg forretningen, hvad de gerne vil have," lyder rådet fra Jouni Hakanen.

Læs også: Sådan måler du værdien af din it.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere