Læs også: I dag får den danske telebranche ny direktør.
Forbrugerstyrelsens popularitetsundersøgelse, hvor telebranchen igen scorer de laveste pladser i troværdighed, er kedelig læsning for Telekommunikations-industriens nye direktør, 39-årige Jakob Willer, der tiltræder i dag.
"Grunden til, at teleindustrien kommer så skidt ud, er, at konkurrencen har udviklet sig, som den har. Branchen har kæmpet med næb og klør om kunderne og trafikken, og midt i kampen har man glemt at yde ordentlig service og sikre gennemsigtighed. Branchen er mere opmærksom på det problem i dag, men det er selvfølgelig noget, vi skal arbejde på at gøre noget ved," siger han.
Han mener, at pressen ofte er meget hurtigt ude, hvis der er en sag med et teleselskab, der har høje gebyrer.
"Det bliver hurtigt gjort til et brancheproblem, hvor det egentlig kun handler om det enkelte selskab. Det er forkert, når majoriteten af selskaberne faktisk opfører sig pænt," siger Jakob Willer.
Han mener desuden, at vi skal begynde at sige højt til hinanden, at det er ok at tjene pgne.
"Det er ligesom om, at det er blevet forbudt for den danske telesektor at tjene penge. Men når man investerer næsten 10 milliarder kroner om året, skal der også være udsigt til at få dem forrentet, og det kræver stabile politiske sigtelinjer og rammevilkår," mener han.
Vil have nyt teleforlig
Den anden store opgave, som han håber at få lejlighed til at arbejde med, er et nyt teleforlig.
"Vi skal gentænke det teleforlig, der ligger i dag. Det er tudsegammelt, og ingen politikere kan for alvor huske, hvad der står i det, og ingen har i dag et ejerskab til det forlig."
Det kan meget vel blive Jakob Willers første telepolitiske svendestykke, hvis videnskabsministeren spiller et nyt teleforlig på banen.
"Det vil være en højt prioriteret opgave, hvis der bliver taget hul på det. Det ville være et supergodt signal til industrien at give nye pejlemærker for regulering og politik, som kan give teleindustrien sikkerhed for de investeringer, den skal foretage," siger Jakob Willer.