"Vi har aldrig prøvet andet."
Sådan forklarer politiforbundets talsmand på it-området Niels Hedeager, at der i dag ikke hersker frustration blandt medarbejderne hos politiet.
Umiddelbart skulle man ellers tro, at de ansatte var ved at hive håret af sig selv.
Fakta i år 2010 er nemlig, at selv de anmeldelser, der modtages via elektroniske formularer på politiets hjemmeside, printes ud, og skal derefter manuelt skrives over i et andet it-system.
Det nye it-system, Polsag, er nemlig endnu ikke klar.
"Der er fortsat manuel indtastning af anmeldelser. Også dem vi modtager online skal over i det andet system," siger Niels Hedeager.
Hvert år offentliggør politiet dets statistik over modtagne online anmeldelser. I første halvår 2009 blev der modtaget 36.026 online anmeldelser.
Vi kan snart tjekke mail derhjemme
Også på et andet område er politiet forhåbentligt udrustet med flere magtmidler - end tilfældet er når det gælder it-udstyr.
Niels Hedeager oplyser nemlig, at det kun er særligt udvalgte personer hos politiet, der har adgang til job-emailen derhjemme.
"Det bliver dog på sigt sådan, at man får adgang til den derhjemme. Alle har jo computer derhjemme, og det er en sotr fordel i forbindelse med mødeplaner og andet," siger Niels Hedeager.
På samme måde er politiets intranet heller ikke tilgængeligt for alle derhjemmefra.
"Man er hunderæd for, at når man åbner op den vej, så kunne det give adgang til hackere og andre. Der ligger meget følsomme oplysninger," siger Niels Hedeager.
Han afslutter med at understrege, at det går i den rigtige retning med it-udviklingen inden for politiet.
Eksempelvis har han tillid til, at man har fået skruet en bedre projektledelse sammen omkring Polsag.