Da Apotekerforeningens fredede ejendom i København brændte i begyndelsen af maj, var det en katastrofe.
Det blev dog ikke en katastrofe for it-chefen.
Selvom pc'er gik op i røg og flammer, var det muligt at genskabe data, da Apotekerforeningen i lang tid havde anvendt remote backup.
Brand og indbrud umuliggør backup
Hvis hardisken i pc'er eller server af den ene eller anden årsag står af i små virksomheder, vil det også opleves som en katastrofe, såfremt der ikke er backup og dermed mulighed for at genskabe data.
Har man etableret backup, så er det vigtigt, at backup-diske ikke befinder sig i samme bygning som pc'er og server.
Hvis backup er placeret i samme bygning som pc'er og server, kan brand såvel som indbrud betyde, at man mister backup-diske og dermed muligheden for at genskabe data.
Den slags taler for, at man anvender en af de utallige online backup-muligheder, der findes på nettet.
Så slipper man også for selv at holde styr på forskellige versioner af backup.
Der er dog nogle vigtige ting, der skal undersøges, inden man vælger en udbyder af online backup.
Kryptering et must
Business Center har talt med senior sikkerhedskonsulent hos Fort Consult, Thomas Wong,
"Helt grundlæggende skal man se på hvordan udbyderen opbevarer data. For en virksomhed er der jo tale om fortrolige data. Kan udbyderen kryptere data på deres egne servere?" siger Thomas Wong.
Han lægger vægt på, at medarbejderne hos backup-leverandøren ikke skal have mulighed for at se kundernes data. De fleste leverandører oplyser på deres website om hvorvidt de anvender kryptering.
"De seriøse firmaer oplyser om den slags på deres websites. De, der ikke oplyser den slags behøves selvfølgelig ikke at være useriøse, men så bør man tage kontakt med backup-leverandøren og høre om, hvordan de sikrer data på deres maskiner," anbefaler Thomas Wong.
Krav til netforbindelse
Det er også vigtigt, at virksomhedens netforbindelse er krypteret, ligesom den skal være hurtig nok, så backuppen kan gennemføres på rimelig tid.
"Ved overførslen af data skal forbindelsen mellem virksomhed og leverandør være krypteret, så data ikke kan opsnappes undervejs. Det kan være en VPN-forbindelse, men de fleste tilbyder en https-forbindelse, som man kender fra sin net-bank," siger Thomas Wong.
Små virksomheder har ofte ikke en dedikeret backup-linie, men må som regel køre backuppen via en stor ADSL-linie.
Mens download-hastigheden er stor på de fleste virksomheders netforbindelse, er upload-hastigheden ofte mindre, hvilket får indflydelse på backup-tiden.
"Upload-hastigheden betyder noget. Kommer det til at genere andre på samme linie? Backup kan som regel sættes op til at køre på bestemte tidspunkter, eksempelvis om natten, hvor andre ikke bliver berørt," anbefaler Thomas Wong.
"Krav til up- og download afhænger helt af, hvor meget data, der ændrer sig og dermed skal backes op.
Første gang bliver der taget en fuld backup, hvilket godt kan tage tid. Efterfølgende vil det kun være de ting, der ændrer sig, som kopieres," siger Thomas Wong, der understreger, at der kan være stor forskel på små virksomheders upload-behov.
"Et reklamebureau med mange billeder og grafik vil kræve noget mere end revisorfirmaet, hvor 2 megabit (per sekund, red.) er nok," siger Thomas Wong.
For små virksomheder vil 1 megabit per sekund i upload være absolut minimum og de fleste bør nok mindst vælge en 2 megabit per sekund upload.
Test mulighed for at genskabe data
Ligesom det er vigtigt at vælge en upload-hastighed, der sikrer, at backup kan udføres på en rimelig tid, så er det også vigtigt at teste muligheden for at genskabe filer.
Den test skal foretages inden data reelt er tabt.
Hvis man først skal finde ud af hvordan data genskabes, når ulykken er sket, kan panikken sprede sig.
"Det er vigtigt at vide, hvordan man rent praktisk genskaber data. Der bør være en nem og sikker måde at genskabe data på," siger Thomas Wong.
Vigtigheden af historik
Thomas Wong anbefaler også, at backup-leverandøren tilbyder historik på backup, så man kan gå tilbage til en ældre backup end den seneste.
"Det er vigtigt, at backup-leverandører gemmer historik på filerne. Ændrer du uforvarende i et Word-dokument eller kommer du til at slette det, så kan der gå nogen dage, inden du opdager det. Derfor bør der være flere backup-versioner. Alternativt kan der ved sletning af filer, blive gemt en kopi i backuppen i 30, 60 eller 90 dage," siger Thomas Wong.
De fleste online backup-udbydere, der går efter erhvervsmarkedet har historik.
Backup af databaser
Mens det er forholdsvist nemt at forstå, hvordan backup af Word-dokumenter og regnearks-filer foregår, så er backup af økonomisystemer lidt anderledes. Her ligger data ofte i en database. Den skal der selvfølgelig også tages backup af.
"Det afhænger meget af det enkelte program, hvordan det skal gøres. De fleste økonomisystemer er dog designet, så det er enkelt at tage backup," siger Thomas Wong.