"Alvorlige driftsproblemer", "stor frustration", "svigtende ledelsesinformation" og "tabt arbejdstid".
Sådan lyder blot nogle af meldingerne ude fra landets jobcentre.
Computerworld har været i kontakt med ni kommuner, der alle taler om it-problemer på jobcenter-området i løbet af 2010.
Kommunerne har it-virksomheden Medialogic som leverandør. Og her erkender man problemerne:
"Vi lægger ikke skjul på, at vi har haft systemmæssige problemer, hvilket i øvrigt gælder for samtlige af landets jobcentre," siger administrerende direktør Kate Turch.
Men leverandøren peger også på andre ansvarlige for it-fadæsen.
Følgende kommuner har foreløbig oplyst om større eller mindre problemer og fejl i løbet af 2010: Århus, Hillerød, Sønderborg, Holbæk, Næstved, Herning, Odense, Frederiksberg og Vejle.
Sønderborg ramt af stimme af problemer
I Sønderborg Kommune beretter jobcenterchef Anne Kirk om en hel stribe konsekvenser og problemer som følge af it-problemer i jobcenteret.
Helt overordnet har kommunen haft vanskeligheder med at styre produktionen.
"Ikke mindst rettidigheden," siger Anne Kirk.
Sønderborg-chefen peger på, at en anden konsekvens af it-problemerne er "svingende kvalitet i opgaveløsningen".
Og kommunen bliver også ramt økonomisk, idet problemerne, ifølge Anne Kirk, betyder manglende effektiv drift.
"Som medfører øgede omkostninger," siger Anne Kirk.
Hun kan dog ikke vurdere præcis hvor meget, it-bøvlet har kostet kommunen.
Hos kommunerne fungerer it-systemet som dokumentation over for staten i forhold til, hvad kommunen har foretaget sig overfor de ledige, men den er nogle steder væk.
En anden kommune beretter, at "meget grundlæggende ting i sagsbehandlingen har vi ikke kunnet skrive ind".
Tidligere bøvl i jobcentre
Gribskov Kommune har haft problemer i 2008, men har af ressourcemæssige årsager ikke villet finde eventuelle nyere mødereferater fra 2010, der måtte dokumentere status, frem til Computerworld.
I et mødereferat fra kommunen fra 2009 fremgår det dog, at tilbagemeldinger til Medialogic fra Erfa-møder ikke er opmuntrende:
"Kundetilfredsheden er dalende hos Medialogic."
Tidligere har Computerworld beskrevet, hvordan også Kolding Kommune bøvlede med netop it-løsninger til dets jobcentre.
Kommunens leverandør er KMD. It-giganten har tidligere erkendt, at der var "udfordringer" for dets kunder på dette område.
Faktisk har KMD på sin egen hjemmeside erkendt, at selskabets produkt, KMD Opera, til jobcenterområdet havde en "en række opstartsproblemer i 2007", og at første halvår af 2008 blev "benyttet til fejlretning og kvalitetssikring."
Men også Medialogic, der har omkring 60 ansatte, har altså leveret utilfredsstillende it-løsninger.
I de kommende dage sætter Computerworld fokus på problemerne i jobcentrene og konsekvenserne. Vi taler med både de projektansvarlige hos kommunerne, Arbejdsmarkedsstyrelsen, leverandører og eksperter.