Efter Rigsrevisionens sønderlemmende kritik af både Domstolsstyrelsen og Justitsministeriet over den katastrofale digitalisering af tinglysningen, står det fortsat åbent, om de mange ramte danskere - både private og virksomheder - kan gøre sig håb om erstatning for de tab, de har haft på grund af det fejlslagne it-projekt.
Vurderingerne er nemlig vidt forskellige, selv om repræsentanterne for de faggrupper, der er blevet hårdest ramt af it-skandalen, mener, at de med Rigsrevisionens rapport i hånden har gode chancer for at få erstatning.
Det gælder ikke mindst Danske Boligadvokater, der er afhængige af en glidende og hurtig tinglysnings-proces i deres arbejde med at få afviklet bolighandler.
Danske Boligadvokater mener, at de danske boligejere har tabt op til en milliard kroner på grund af forsinkelserne i tinglysningen. Hertil kommer tabet for erhvervslivet, der løber op i endnu mere.
Tabene er kommet, fordi boligejerne har tabt penge på renteudgifterne, mens de har ventet på at få tinglyst deres bolighandler.
Lange ventetider
Mere end 120.000 sager har ventet mere end en måned, mens mere end 40.000 sager har ventet mere end to måneder, selv om hovedreglen er, at en tinglysning af de pågældende dokumenter skal være plads i løbet af 10 dage.
Både Danske Boligadvokater og Danske Advokater håber ifølge Børsen, at Folketinget er villig til at finde en politisk løsning, hvor regeringen påtager sig ansvaret og udbetaler erstatning til de berørte danskere.
Ellers kan vejen være banet for en retssag.