Da Dell Danmark i starten af februar fik verbale øretæver i DR-forbrugerprogrammet Kontant, var selskabet ude og sige undskyld til kunderne flere gange.
Men siden tv-miseren først på året flyder der stadig vragrester rundt på overfladen af de første sider i søgemaskinerne ved søgninger på ordet "Dell".
Historierne drejer sig om hjemmeside-indlæg på blandt andet DR's og Kommunikationsforums hjemmesider på baggrund af Kontant-udsendelsen. Derudover finder man på de første søgesider også andre uheldige historier om Dell, der blandt andet beskyldes for at have "møgkondensatorer" og står som modtager af monopol-penge fra Intel.
Dell: Debatten skal være åben
Hvordan kan det være, at Dell som en af verdens største og stærkeste pc-producenter sidder den kritik overhørig, når det nu engang er muligt at få fjernet det værste smuds fra forsiderne i søgemaskinerne ved hjælp af søgemaskineoptimering og det såkaldte begreb reputation management?
"I Danmark har vi en god og sund tradition for, at den offentlige debat er åben. Derfor har vi fokuseret vores kræfter på konkrete tiltag for at forbedre vores kundeservice," lyder mail-svaret fra Anja Monrad, der sidder som chef i Dells globale marketingafdeling, på Computerworlds spørgsmål.
Hun mener dog ikke, at reputation management partout vil svække en virksomheds omdømme på nettet.
"Udviklingen på nettet og i de sociale medier går meget stærkt. Der er både muligheder og udfordringer, og der er ingen tvivl om at omdømme-optimering er et af de virkemidler, som virksomhederne i højere grad skal tage stilling til brugen af fremover, svarer Anja Monrad og fortsætter:
"Det gælder naturligvis også de etiske retningslinjer for hvor og hvornår, det værktøj skal bruges. Men man kan ikke stille det så firkantet op, at det vil skade omdømmet, at man prøver at beskytte det online. Omdømme kan plejes på mange måder, eksempelvis gennem onlinedialog som vi gør det på Direct2Dell og Ideastorm," siger hun.
Alligevel er søgemaskineoptimering ikke en disciplin, som Dell i Danmark sætter særlig højt i konkurrencen om at kapre kunder:
"Uanset at nettet giver virksomhederne nye muligheder for omdømme-optimering på søgemaskinerne, så er det stadig kernen [...]i at drive en sund forretning at skabe glade og tilfredse kunder, og det er til hver en tid vores førsteprioritet," forklarer Anja Monrad.