Selvom erhvervsdebatten i Danmark ofte efterlyser industrilokomotiver, som dem der især findes i Sverige, så har en lille og mellemstor erhvervsstruktur som den danske også sine fordele.
En ny rapport fra analyshuset IDC viser, at de danske leverandører af it-service ser ud til at komme hurtigere ud af krisen end kollegerne i Sverige og Norge.
"Sveriges industrilokomotiver er blevet meget hårdt ramt af krisen, og det smitter markant af på leverandørerne af it-service," siger senioranalytiker Brian Troelsen fra IDC.
Han har svært ved at komme med et præcist bud på vækstraten for it-serviceleverandørerne.
Normale vækstrater
"Vækstraterne vil være et sted mellem nul og fem procent mod et samlet fald for markedet på to procent sidste år. Outsourcing vil klare sig bedst generelt, mens den del af markedet som beskæftiger sig med projekt eller systemintegration vil vokse mest på den korte bane," siger Brian Troelsen.
IDC deler i analysearbejdet it-services i tre kategorier: Projekt- (systemintegration), outsourcing- og support-service. Support-service er meget afhængig af hardwaresalget, som har været hårdt ramt under krisen. Men der er et opsparet behov for investeringer i en del virksomheder. Det vil i høj grad komme projekt-delen til gode.
"It-service er som resten af it-branchen godt på vej til at blive en branche som alle andre. Det vil sige, at udviklingen kommer til at ligge meget tættere på den generelle økonomiske udvikling," forklarer Brian Troelsen fra IDC.
Tysk hjælp
Her får udviklingen lige nu hjælp af fornyet optimisme på Danmarks største eksportmarked, Tyskland. Onsdag offentliggjorde dagbladet Børsen således beregninger fra Danske Bank, der viser, at denne optimisme de næste to år kan skabe 18.000 nye arbejdspladser i Danmark og øge eksporten med 15 milliarder kroner for de mange underleverandører i det danske erhvervsliv.
Men samtidig eksisterer risikoen for, at krisen har flyttet de tyske virksomheders indkøb mod øst. Men netop den udfordring skulle alt andet lige give leverandørerne af it-service en forretningsmulighed for at hjælpe til med at øge konkurrenceevnen hos de danske virksomheder.
"Selvom der vil være et behov, så vender vi ikke tilbage til de tilstande i 2007/2008, der gjorde det næsten umuligt at købe en konsulent. Markedet modnes, og de dage er forbi, hvor det var nok at kunne stave til SAP for få en meget høj timepris," fortæller Brian Troelsen.
Tre tendenser
Han ser tre klare tendenser, som kommer til at forme markedet for it-service i Danmark i den nærmeste fremtid:
* De store indiske leverandører vil for alvor markere sig i Danmark.
* Cloud computing bliver en vigtig faktor.
* Fokus på nicher og innovation.
"De store indiske leverandører af it-service har været i Danmark længe, som underleverandører. Men lige nu markerer de sig stærkere og stærkere som selvstændige såkaldte pure player, der løser opgaver direkte for kunden."
"Nogle leverandører af it-service håber på, at cloud computing går over af sig selv. Men omvendt ser vi leverandører, som er godt i gang med at udvikle produkter mellem kunden og cloud-udbydere. De fleste venter bare på, at "børnesygdommene" i cloud computing bliver overstået ," siger Brian Troelsen.
Behov for innovation
Endelig mener han, at der er et stort behov for innovation, når det gælder forretningsmodeller og produktionsapparatet hos leverandørerne af it-service. Her er den tredje tendens ikke mindst vigtig.
"Leverandørerne af it-service skal kunne se vækstlommerne og gerne som pionerer gå foran. Satsning på nicher i form af brancheløsinger og lignende vertikaler er en god mulighed," siger senioranalytiker Brain Troelsen fra IDC.