Når gruppen Nephew ved midnatstid indtager Danmarks mest berømte rockmanege, Roskilde Festivals Orance Scene, er det med et par digitale esser i ærmet - og især ude bag bagtæppet.
For derude står seks MacBooks med specialiseret software til det fem mand store band, der har indkøbt guitar- og basapplikationer samt keyboard-software til at ramme de helt rigtige lyde i aftenens koncert.
"Vi er på ingen måde marionetdukker af vores laptops. Naturligvis kan vi spille akustiske koncerter og har gjort det mange gange før, men computerne giver bare den helt rigtige Nephew-lyd," forklarer bandets keyboardspiller, René Thalund, der også er arkitekt bag Nephews computersystem til live-koncerter.
James Bond har sin egen lyd
Nephews formål med at bygge sit eget lydsystem er, at bandmedlemmerne kan simulere de selvsamme lyde, som publikum kender fra bandets fire album.
Efter et album er indspillet, begynder René Thalund nemlig dét, som han kalder bogholderiet, med at synkronisere studielydene med bandets koncert-system, hvor der typisk ligger lyde til over 60 Nephew-numre.
Lydene bliver fremkaldt i højtalerne igennem computersystemet ved, at bandmedlemmerne spiller på deres instrumenter.
Så når bandet i aften brager nummeret '007 Is Also Gonna Die' ud i den roskildensiske nattehimmel, sker det med de specifikke lydeffekter til hvert instrument, som i forvejen kendetegner nummeret på studieversionen.
Og når bandet hopper videre til næste sang, bliver guitar-, bas-, og keyboardlydene så udskiftet med andre preloadede lyde til det specifikke nummer via fjernbetjening til lydsystemet ude bag Orange Scenes bagtæppe.
"Vi valgte sammen med vores producer, Carsten Heller, at tage springet til computersystemet. Det har vi gjort af kunstneriske årsager, fordi vi på den måde åbnede en masse muligheder for at lyde lige så godt på scenen som på en plade," fortæller René Thalund.
"Og nogle af vores nyere numre ville vi simpelthen have svært ved at spille live, hvis det ikke var for vores computersystem," fortsætter han.
For meget knald på subwooferen
Nephews koncertsystem er bygget op omkring tre almindelige Macbook Pros med hver 8 gigabyte RAM.
Én computer er dedikeret og forbundet til guitaristens lyde, én laptop er beregnet til bassen og én computer afsat til de keyboardlyde, som René Thalund og forsanger/keyboardspiller Simon Kvamm har præinstalleret på solid state-drev (SSD), inden aftenens koncert går i gang.
"Der er simpelthen for meget knald på subwooferen til, at Apple-computernes almindelige harddiske kan klare det. Derfor har vi måttet investere et par tusinde kroner i SSD for overhovedet at kunne have computerne stående på scenen," siger René Thalund til Computerworld inden koncerten på Orange Scene.
Nephew-systemet indeholder derudover tre redundante Macbooks i et backup-system, der udfører de samme instruktioner som hovedcomputerne. Backup-systemet "lytter" samtidig til fejl på de tre hovedcomputere og er klar til at tage over, hvis noget brænder sammen.
Børnesygdom med hedeslag
Bandet har tidligere stresstestet hovedcomputerne og backup-systemet, og kunne ikke høre forskel, når hovedsystemet manuelt blev slået fra af sceneteknikere i "øveren".
Salatbar køler computerne i sommervarmen
"Vi har dog oplevet nogle børnesygdomme med systemet. Eksempelvis oplevede vi til en koncert sidste år, at processorerne i både hoved- og backup-systemet begyndte at opføre sig underligt, fordi vores computere havde stået i sollys og var blevet for varme," griner René Thalund.
Af den grund har bandet bygget en salatbar-lignende anordning, så computerne automatisk er forsynet med ekstra køleblæsere.
Del og hersk på scenen
René Thalund har flere gange overvejet, om hele systemet skulle bygges med én enkelt multicore-server frem for de nuværende laptops, men han har forlængst afskrevet ideen.
Det skyldes, at hvis denne ene server brænder sammen, så kommer der overhovedet ingen lyd fra scenen.
"Det handler i bund og grund om at samle så meget som muligt i et system, men alligevel være i stand til at skære systemet ud til selvstændige enheder som laptops," siger han.
Samtidig understreger han, at laptops også har den fordel, at bandmedlemmerne kan tage dem med sig under armen efter koncerten og rode med lydene hjemme i privaten, hvilket næppe ville have været muligt med en 110 kilo tung server.
Unikt uden at forringe lyden
Nephew er ifølge René Thalund det første danske band, der har været hele fremme i de spidse rockstjerne-sko og implementeret et så komplekst musiksystem til sine live-koncerter.
"Til vores forårskoncerter har vi haft repræsentanter fra adskillige andre bands, der gerne ville se, hvordan vi nu gør det, vi gør," siger keyboardspilleren til Computerworld.
Nevøerne er samtidig sikre på, at brugen af computere ikke forringer lydkvaliteten.
Snarere tværtimod.
"Bandets guitarist (Kristian Riis, red.) har altid brugt digitale boards (pedaler, red.). Og der er jo i bund og grund ikke nogen forskel på, om du behandler lyden i et digitalt board fra Japan eller spiller den via en amerikansk computer. Det kan principielt være den samme algoritme, og i mange tilfælde vil laptoppen lyde bedre, fordi processorerne i en moderne computer ofte er meget hurtigere end i de digitale boards," siger René Thalund.
Efter koncerten på Orange Scene i aften bliver computersystemet dog lukket ned i længere tid, fordi Nephew holder, hvad René Thalund kalder, en "kunstpause".